דפנה ליאל

משותפת או מתפוררת – הסדקים שמאיימים על הרשימה המשותפת

 

על הרשימה המשותפת שעוברות טלטלות רחוק מעיני התקשורת העברית. נבין מה הנושאים שמפלגים אותה בימים אלה, כיצד מתנהל מאחורי הקלעים שיתוף הפעולה של חלקים ממנה עם נתניהו ומה הסיכוי שתאפשר לבנט להפוך לראש ממשלה? איתנו העורך והעיתונאי מוחמד מג'אדלה.

 

משתתפים: דפנה ליאל \ מוחמד מג'אדלה

 

 שלום לכם אנחנו בעוד פרק של עושים פוליטיקה לפני כמה ימים עשיתי שיחת רקע עם מקור פוליטי בכיר שבדרך כלל נמצא מאחורי הקלעים, הוא ניסה להעריך מה יקרה בסבב הבא. הוא לקח דף ועט והתחיל לחשב הוא רשם 120 מנדטים על הדף והדבר הראשון שהוא עשה זה להוריד מהם חמישה-עשר של הרשימה המשותפת עכשיו הוא אמר אפשר להתחיל לשחק מי קרוב יותר לקואליציה נתניהו, בנט אולי אפילו לפיד בחישוב שלו נציגי האוכלוסייה הערבית מחוץ למשחק בכלל לא קיימים אבל מהר מאוד התברר לשנינו שזו רק אשליה אופטית. הרשימה המשותפת אולי לא תהיה חלק רשמי מהממשלה הבאה, אבל במצב הפוליטי שנוצר כי אולי השחקן החשוב ביותר הנה רק דוגמה אחת על פי סקר ששידרנו בספטמבר 2020 נתניהו והחרדים זה הגוש הבטוח ביותר של נתניהו מקבלים יחד 46 מנדטים, אם בנט לא מצטרף אליהם אין לנתניהו ממשלה. בנט לעומת זאת בצירוף ליברמן לפיד וכחול לבן מגיעים יחד ל-53 מנדטים בקיצור גם לנתניהו וגם לבנט שני השחקנים המובילים בשלב הזה אין 61 מנדטים אבל בשביל להשביע ממשלה לא צריך 61 מנדטים צריך רק רוב ומיד נשאלת השאלה מה תעשה הרשימה המשותפת האם היא תאפשר לאחד מהם להשביע ממשלה? כמובן לא בתמיכה אקטיבית אולי רק בהיעדרות כשאלטרנטיבה אני מזכירה לכם היא ממשלת ימין חרדים, אבל זו באמת רק דוגמה אחת להשפעה אדירה של הרשימה המשותפת. מי שמכיר את נבכי הפוליטיקה הישראלית יודע כמה פעמים הייתה הרשימה המשותפת הגורם המכריע מבלי שבכלל נדע מזה בקריצת עין או במעיין דיל מאחורי הקלעים.

אז היום נלמד להכיר אותה קצת יותר כבר עשינו פרק אחד בנושא עם תאבת אבו ראס על ההבדלים בין המפלגות שמרכיבות את הרשימה המשותפת אני ממליצה לכם מאוד לשמוע אותו כרקע לפרק הזה. היום אנחנו נעשה תזכורת קצרה נלמד להכיר את הרשימה המשותפת כפי שהיא היום למה אגב היא עצמה משותקת וכמו ששאלנו בפתיחה, מה היא מתכוונת לעשות בסיבוב הבא בסוף גם נגיע על התשובות שלכם משאלת הפרק הקודמת ונגיע גם לשאלה של הפרק הזה.

דפנה: אז איתנו העיתונאי מוחמד מג'דלה שלום

מוחמד: שלום לך

דפנה: קודם כל  ספר לנו קצת על עצמך מי שלא מכיר אותך.

מוחמד: אז אני עיתונאי מנהל חטיבת החדשות של רדיו נאס שמשדר במסגרת שידורי הרשות השנייה ואני גם עורך ועיתונאי ומגיש בערוץ מוסאווא בערוץ פלסטין שזה ערוץ שמשדר גם מפה מישראל וגם מהגדה המערבית לעולם הערבי, אני פרשן לענייני החברה הערבית בישראל בעולם הערבי את יודעת זה זה מורכב זאת אומרת כשמראיינים אותך בעולם הערבי אז שואלים אותך על ישראל, כשמראיינים אותך בתקשורת הישראלית אז שואלים אותך על החברה הערבית ולכן כל עיתונאי ערבי שנמצא חי ואזרח מדינת ישראל יש לו שני כובעים תמיד ההתמקדות הפוליטית שלו ותמיד להסביר מה הולך פה לעולם הערבי וההיפך.

דפנה: אז את הפרק הקודם אני פתחתי בדוגמה על הקמת מפלגה יהודית שתכלול גם את מרץ גם את ש"ס גם את הליכוד אולי אפילו את ישראל ביתנו כשזה בעצמה אקוויוולנט וזו למעשה הרשימה המשותפת עבור המגזר הערבי. אז בוא נתחיל קודם כל מאז שהוא רקע קצר פה בפודקאסט יש לנו מסורת אנחנו מוודאים שכל מי שמאזין מתחיל עם אותו בסיס וידע בוא נזכיר קצת באמת. מה מאפיין את הרשימה המשותפת?

מוחמד: אז בעצם הרשימה המשותפת היא חיבור של מפלגות אידיאולוגיות שונות לגמרי שמשתלבות ביחד זאת אומרת האסלאמית עם הליברלים הקומוניסטים עם הפרגמנטים אם אפשר לתאר שבעצם מטרתם רק להביא הישגים פרלמנטרים כל הזמן זה שילוב שבה ואי אפשר להתעלם מזה לא בגלל שבאמת בחברה הערבית הם כמובן כל הזמן דחפו החברה ערבית כל הזמן הייתה לה מטרה והיה מבוקש אחד מאוד גדול שצריך לשלב את כל הכוחות ביחד ברשימה אחת, אבל מה שהביא בסופו של דבר לזה שבפעם הראשונה הרשימה המשותפת השתתפה בבחירות  ב- 2015 ברשימה אחת זה אחוז החסימה תודות לליברמן שאז עבד ועמל קשות כדי להגיע למצב כזה שהוא חשב שבמידה רבה במידה ויעלו את אחוז החסימה אז המפלגות הערביות לא יכנסו לכנסת ולכן היה המצב הזה שנוצר שב-2015 הרבה כוחות גם בחברה הערבית גם בזירה הפוליטית גם בזירה הדתית אפשר להגיד והחברתית עשו מאמצים רבים מאוד כדי לשלב את כל הכוחות ולאחד אותם ברשימה אחת כדי להציל בעצם את הייצוג הפוליטי ערבי בכנסת ישראל ומשם הכל התחיל.

דפנה: אז בוא ננסה קצת לעבור מפלגה מפלגה כאמור הרקע בהרחבה בפרק הקודם אבל בכל זאת להבין מה מעסיק אותה בימים אלה ומה אג'נדה הכללית בוא נתחיל מרע"ם .

מוחמד: אז רע"מ זה הרשימה הערבית המאוחדת אפשר להגיד שהשם הזה הוא כבר לא תקף מסיבה אחת פשוטה אני גם אקרא לזה כל הזמן התנועה האסלאמית כי זה מפלגה בעצם או הזרוע הפוליטית של המפלגה האסלאמית פעם היא הייתה או בעצם אפשר להגיד שהמפלגה הזאת או הרשימה הזאת היא התחילה את כל מסע האיחוד בחברה הערבית אחמד טיבי שהיום הוא יושב ראש תע"ל התנועה הערבית לשינוי היה חלק מרע"מ ולכן היא נקראה רע"מ הרשימה הערבית המאוחדת שליכדה ואיחדה בתוכה מספר מפלגות אבל אם אנחנו חוזרים למקור אז היא מפלגה שהתנועה האסלאמית ייצרה או רשימה שהתנועה האיסלמית יצרה כמובן אנחנו מדברים על התנועה האיסלמית הפלג הדרומי שכן תומך בהתמודדות בכנסת בשונה מהפלג הצפוני שהוא מחוץ לחוק היום כמובן אבל בגדול זו הייתה רשימה שכן ליכדה בתוכה יותר מגוף אחד שהמטרה הייתה לרוץ ביחד ואגב זה גם נתון מאוד חשוב כדי להבין שאחמד טיבי והתנועה האסלאמית הם רצים על אותו בייס זאת אומרת אותו קהל יעד לפעמים למרות שאחמד טיבי נראה לכאורה לא איסלאמיסטי לא משתמש במונחים האיסלמים כל הזמן ואין לו אידאולוגיה דתית  אבל זה לא מדויק כי יש בייס משותף בין האסלאמית לבין אחמד טיבי עכשיו אם אני רוצה להגיד שיש דבר הכי מיוחד במאבק שלהם וזה תמיד נמצא ואפשר לראות אותו גם במצע שלהם וגם בשיח היומיומי שלהם זה אל אקצה כמובן שהם מנסים כל הזמן לדברר את עצמם ולהגיד שהם מנסים להגן על אל אקצה גם דרך הכנסת וגם מחוץ לכנסת זה דבר אחד. הדבר שני, אחד הדברים הכי חשובים גם לאסלאמית או לתנועה אסלאמית זה הנגב כל העניין של הריסת הבתים בנגב כי שם לפחות יש להם כוח אלקטורלי מאוד גדול יש שם בייס מאוד חזק שמצביע לתנועה האיסלמית  ואנחנו מדברים על עשרות אלפי קולות, לא לשכוח גם שיושב ראש התנועה האסלאמית הפלג הדרומי שייח חמאד אבו דעאבס הוא מרהט ולכן יש לו גם כוח ועוצמה חשובה מאוד בנושא הזה. זאת אומרת יש פה הרבה הרבה מרכיבים אבל התנועה האיסלאמית בעיקר מנסה כל הזמן להגיד דבר אחד מאוד פשוט שהיא נמצאת בכנסת כדי להביא הישגים תקציבים ודברים טובים לחברה שלה היא לא מדברת ברמה הלאומית כמו בל"ד וכמו חדש היא  מדברת ישר וקולע ובגובה העיניים לציבור שלה ואומרת אפילו אפשר לזכור את אחד הנאומים הכי בעייתיים שהיו בה בתקופה שעברה בבחירות כשחבר כנסת מנסור עבאס שהוא יושב ראש התנועה האסלאמית בכנסת עמד ואמר מי שלא רוצה להשתתף בכנסת מי שלא רוצה להשפיע שישים את תעודת הזהות הכחולה שלו ושהתפנה לאיזה שהוא מקום זה כמובן מביאים גל של ביקורת אדירה מאוד עליו.

דפנה: זאת אומרת הם יותר עסוקים ביומיום בתקציבים בלהביא יש הרבה פעמים את הבדיחה הזאת שעם כל הקיזוזים של הליכוד בנו מדרכות בערים הערביות זה מה שמעסיק אותם ביום יום להביא קבלות לבוחרים שלהם להביא להם את הדברים שמכאיבים להם ביום יום אף שאתה אומר שהם למעשה מפלגה מאוד דתית ויש להם גם את הפן הזה את הפן היותר בא נאמר אידיאולוגי.

מוחמד: נכון מאוד, ומה שיותר מעניין שהם יודעים לעשות את ההפרדה או את המיזוג תלוי איך את מתארת את זה בכך שזה לא יפריע. זאת אומרת הם מגינים על אל אקצה בנרטיב שלהם אבל באותו יום הם מתקזזים עם חבר כנסת מהליכוד וזה עובר טוב זה עובר טוב גם לקהל היעד שלהם.

דפנה:  אז בוא נעבור הלאה דיברנו על רע"מ  אמרת שהם יושבים על אותו קהל  יעד עם תע"ל  שזה מפלגתו של אחמד טיבי מה בכל זאת ההבדלים למה לדוגמא הם לא הולכים ביחד.

מוחמד:  קודם כל אי אפשר להתעלם מהעובדה החשובה ביותר בהקמתה של תע"ל שזה התנועה הערבית לשינוי שהיא המפלגה של אחמד טיבי וזהו המציאות כל מי שמכיר את הפוליטיקה הערבית בחברה הערבית בישראל יודע שאחמד טיבי זה האיש הכי פופולרי אם אפשר להגיד אני יכול להגיד לך גם סקרים פנימיים ממש אחרונים וחדשים ברשימה המשותפת מראים את זה והוא משתמש בזה כל הזמן והאיש רצה אחרי כל כך הרבה שנים הוא גם חבר       ל-בל"ד בתקופה מסוימת הוא גם חבר לרע"מ לאחר מכן אז הוא רצה לייסד ולמסד בעצם את הכוח הפוליטי שהוא חושב שיש לו כוח פוליטי אדיר ואכן יש לו כוח פוליטי שאי אפשר להתעלם ממנו בחברה הערבית הוא רצה לייסד את זה ולהקים מפלגה שכן תייצג את הכוח הפוליטי הזה ומכאן הגיע הקמה של התנועה הערבית לשינוי תע"ל המילה שינוי בערבית היא מביאה איתה הרבה קונוטציה חיובית שהשינוי לטובה כמובן וזה ההקשר התרבותי גם שאחמד טיבי מנסה להוביל כל הזמן.

דפנה: זה מפלגה שהיא אך ורק מבוססת על המנהיגות האישית של אחמד טיבי?

מוחמד: נכון, וזה אחד הדברים בעצם או אחד המינוסים של המפלגה הזאת שהם שם תפיסה אידאולוגית שאחמד טיבי וחבריו למפלגה מובילים ולכן תמיד יהיה את ההרגשה הזאתי ברשימה המשותפת שהתנועה הערבית לשינוי – תע"ל בהנהגת אחמד טיבי היא בעצם מבחינה פוליטית לא משתווה לא ל-בל"ד ולא לחדש וגם לא לתנועה האסלאמית שיש לכל אחד מהמרכיבים האלה תפיסה פוליטית מאוד ברורה יש מצע פוליטי ולכן מה שאחמד טיבי מנסה להוביל לאורך כל השנים והוא מצליח שעבודה פרלמנטרית טובה קשרים מאוד טובים וכוח אדיר במפה הפוליטית ובתוך הכנסת זה מה שמוביל להישגים ולכן אם תבקרי בדף הפייסבוק שלו את תראי שם בעצם יום יום סרטים וסרטונים ותמונות שמתארות מה החוקים החדשים מה התקציבים שהוא הביא לחברה הערבית ועם מי הוא נפגש עם איזה שר הוא נפגש עם איזה יושב ראש ועדה בכנסת הוא נפגש ואיך הם מובילים כמובן לביטול חוק קמיניץ ודברים כאלה.

דפנה: אבל הוא תמיד אצטרך לחבור לעוד גורם פוליטי בגלל שאין לו איזה בייס מאוד מאוד מבוסס.

מוחמד: עד הרשימה המשותפת אחמד טיבי אף פעם לא התמודד כגוף נפרד או כמפלגה נפרדת הוא ניסה ואני מתאר לעצמי שנוכל לדבר על זה עוד בהמשך הוא ניסה ובפעם הראשונה שהוא ניסה בעצם להתמודד לבד הוא נכשל ומצא את עצמו חובר אחר כך לחד"ש .

דפנה: טוב פוליטיקה זה דינאמי מה שהיה אז לא בהכרח מה שיש היום ראה לדוגמה מקרה נפתלי בנט שרק לפני שנה לא עבר את אחוז החסימה והיום עם 20 מנדטים בסקרים אבל בוא נאמר שאם אין לך בייס קבוע אז אין ספק שזה יותר קשה, אז בוא נעבור קצת לחד"ש נלמד להכיר אותם מה מאפיין אותם מי הדמויות הבולטות אחרי פרישתו של דוב חנין.

מוחמד: כן,  אז חד"ש בעצם זה אלג'בה בערבית החזית זו בעצם המפלגה הוותיקה ביותר, הגדולה ביותר, המיוצגת הכי הרבה חברי כנסת ברשימה המשותפת היא גם מתארת ונותנת לעצמה כל הזמן את המחמאות שהיא בעצם הייתה או המפלגה הזאת הייתה הגוף הראשון שהוביל את המאבק הפוליטי של הערבים הפלסטינים ב-1948 וזה אומר בפועל ומכאן כמובן נובעת החשיבות של חד"ש ולמה דווקא איימן עודה הוא יושב ראש הרשימה המשותפת כי זה הגוף הפוליטי הראשון זה הגוף הפוליטי שהביא למאורעות יום האדמה זה הגוף הפוליטי שהוביל את החברה הערבית לקו העימות בעצם עם המפלגות הציוניות, זו הייתה המפלגה שבפעם הראשונה דיברה על הלאומיות הערבית הפלסטינית למרות שזה את יודעת כאילו זה מפלגה שבבסיס שלה היא מבוססת על תפיסה ישראלית מאוד הדוקה זאת אומרת זו מפלגה שמשלבת בין שני הדברים זה המפלגה הקומוניסטית הישראלית והם אגב אי אפשר להתעלם מזה חד"ש היא בעלת התפיסה הכי ישראלית שיש מתוך כל המרכיבים האלה אבל בשנים שעברו.

דפנה: היא גם היחידה לדעתי שהיא יהודית ערבית היא לא רק ערבית לפחות בתיאוריה.

מוחמד: נכון, יפה אמרת בתיאוריה כי את יודעת גם ב-בל"ד בתקופות מסוימות היו חברים יהודים יש עד היום אבל כן מבחינת הייצוג הפוליטי הממשי את יודעת הרי משתמשים לרוב צר להגיד את זה אבל משתמשים זה בדיוק כמו שהמפלגות הציונות משתמשות בערבים כדי לשים אותם במקומות משוריינים פה ושם כדי להציג שיש ייצוג ערבי אז יש גם מפלגות ערביות שמשתמשות בנציגים יהודים בכאילו כדי להגיד שהם שיש שותפות ערבית.

דפנה: כן, דב חנין הוא היה עמוד השידרה של המפלגה הרבה שנים.

מוחמד:  בחד"ש יש את השותפות האמיתית היחידה בחברה הערבית זה מה שתיארתי זאת אומרת החד"ש היא  המפלגה היחידה שהביאה לייצוג של יהודים בתוך מפלגה ערבית בכנסת וזה בשונה משאר המפלגות בחברה הערבית שיש להם חברים וחברות יהודיים אבל הם לא מביאים אותם עד לכדי כך שהם מייצגים אותם בכנסת זה ההבדל.

דפנה: במה זה בא לידי ביטוי בשנת 2020 שזו מפלגה קומוניסטית ?

מוחמד: אחד המאבקים שנמצאים כל הזמן זה בתוך המפלגה הזאת בתוך חדש האם אתה בא ושייך למפלגה הקומוניסטית  או לא? ואני יכול להגיד לך שאחד הקשיים שאיימן עודה כל הזמן נתקל בהם בתוך חד"ש שהוא לא בא מהמפלגה הקומוניסטית הוא לא קומוניסט, בחד"ש יש תפיסה שהיא יותר שלום, שוויון, וצדק חברתי זה שלושת המרכיבים שמבססים עליהם את כל הפעילות הפוליטית היומיומית שלהם ברע"מ אמרנו שירצו תמיד להשיג יותר תקציבים וכמובן גם לעבוד על הפן הדתי הזה שהם מגינים על אל אקצה ואחמד טיבי יהיה עסוק כל היום להביא בעצם להישגים פרלמנטרים דרך הכנסת ולכן חד"ש או אלג'בהה זה גוף פוליטי שהוא בעצם מדבר ברמה הפוליטית יותר מאשר המעשית וזה אומר שאיימן עודה תמצאי אותו  מתעסק כל היום בפגישות עם נציגי שמאל מפלגות שמאל ארגונים כאלה ואחרים ואיך לפתח שיח פוליטי חדש בישראל שזה בעצם שונה מאוד מאחמד טיבי שונה מאוד מי מנסור עבאס ושונה מאוד גם מבל"ד למרות שבל"ד בתקופה מסוימת גם הם כל כך הדגישו שהם רוצים לדבר יותר על השיח הפוליטי עצמו אבל בגדול כדי לסכם את חד"ש זה בעצם מפלגה מאוד מגוונת שעובדת על בכל הכיוונים זאת אומרת יש לך את איידה טומה למשל שהיא יותר מתעסקת בעבודה הפרלמנטרית כמובן פמיניסטית כל הזמן תומכת אחד דברים שגם מלהיבים כל הזמן את החברה הערבית זכויות להט"ב ויש את יוסף ג'ברין שמגיע מאום אל פחם הוא לא יכול להסכים עם הדעות של איידה טומה אבל הוא כן מתעסק למשל והוא יושב ראש ועדת זכויות הילד בכנסת הוא כל הזמן גם מתעסק עם נושאי חינוך נושאי תרבות יש את ג'אבר עסאקלה שהוא גם כל הזמן מתעסק כמובן עם הריסות הבתים אצל הדרוזים וכו'  לכן זה מפלגה מאוד מגוונת זה מפלגה שעובדת בכל הכיוונים אבל בעיקר זו מפלגה שהמטרה הראשית שלה זה להפעיל או בעצם להחזיר את החיים ואת הגלגל הזה של השותפות הערבית היהודית במאבק פוליטי נגד הכיבוש.

דפנה: זאת אומרת ולהפוך את הערבים לשחקן פוליטי לגיטימי גם בתוך המפה הפוליטית הישראלית. אז אולי נעבור לבל"ד אני חושבת שגם הכי מעניינת כי הכי השתנתה מאז הפרק הקודם שלנו הדמויות שם השתנו יש שיגידו שבדברים מסוימים גם הגישה השתנתה איך אתה רואה את התמורות שעוברת המפלגה הזו?

מוחמד: הכל השתנה בבל"ד הכל השתנה בשנתיים האחרונות בשלוש שנים האחרונות למרות שיש הרבה שינויים מעניינים בבל"ד אבל הכוח הפוליטי של המפלגה הזאתי הוא לא מה שהיה פעם זאת אומרת אם בשנות האלפיים עד 2010-2011 תמיד מי שהכתיב את הקצב  מי שהכתיב את הטון הפוליטי הערבי הפלסטיני בישראל זה היה בל"ד היום זה לא ככה היום אנחנו מדברים על מפלגה חלשה מאוד שכמעט התרסקה והצליחו לבנות אותה מחדש רוב האנשים שייסדו את המפלגה הזאת לא נמצאים שם ואפילו אפשר להגיד שבשנה האחרונה רוב הפעילים הפוליטיים הצעירים שבל"ד נשענה עליהם כל הזמן כדי להגיע לציבור הרחב הם גם לא נמצאים שם.

דפנה: איך אתה מסביר אבל את ההתרסקות  הזכות שלהם באמת גם לאור הביקורת שנשמעה בציבור היהודי על הקיצוניות של בל"ד עד כמה זה באמת היה קשור קשר ישיר למשבר שעברה המפלגה הזו שלמעשה במערכת בחירות אחת נפרדה מכל הדמויות שהובילו אותה כל השנים אם זה חנין זועבי אם זה ג'מאל זחאלקה, בסל רטס אנחנו יודעים איפה הוא נמצא עכשיו אחרי פרשת הברחת טלפונים.

מוחמד: נכון אי אפשר להתעלם מזה היה שם כן זה חלק מאוד גדול מה שאת תיארת ואמרת אבל יש גם בעצם אפשר להגיד שיש שתי סיבות עיקריות יש סיבה שהיא קשורה לשיח הפוליטי הפנימי פה לישראל ויש סיבה שהיא קשורה לעולם הערבי ולאביב הערבי ולנטישתו של מייסד המפלגה דוקטור עזמי בשארה שהוא נמצא בד'אווחה היום, אז קודם כל האנשים ששולטים במפלגה היום הם אנשים שנמצאים בעצם בחילוקי דעות מאוד גדולים עם עזמי בשארה מכל הכיוונים אגב שתדעי לך זה אנשים שהם.

דפנה: זאת אומרת הוא עדיין מושך בחוטים אבל יש שם מאבק על העוצמה שלו.

מוחמד:  הוא המשיך למשוך בחוטים עד תקופה מה, אני יכול להגיד לך שבשנים האחרונות הוא אפילו בקשרים כל כך לא טובים עם המפלגה ההפך היום עזמי בשארה מתאר בשיחות סגורות את המפלגה הזאת שהוא הקים ככישלון מאוד גדול כי היא לא נמצאת בעצם על המסלול ועל הדרך שהוא רצה והסיבה העיקרית יש כמובן הרבה סיבות אבל הסיבה העיקרית בעצם שגרמה לנתק הזה שנמצא היום בין ההנהגה החדשה שזו הנהגה שתומכת בנשיא סוריה בשאר אל-אסד והיא כמובן מתנגדת איך שהוא בפרטים מסוימים לאביב הערבי במיוחד בסוריה כשבפועל עזמי בשארה נמצא ומקורב מאחד המנהיגים שזה האמיר הקטארי שהיה אחד האנשים הכי בולטים שהוביל את כל העניין של האביב הערבי דרך אל-ג'זירה ודרך גם תקצוב של כל מיני מפלגות ואפשר להגיד פלגים שנלחמים גם בסוריה וגם נלחמו במקומות אחרים, ולכן יש נתק מאוד מוחלט יש חלקי ידיעות מאוד גדולים בכל מה שקשור להנהגה או בעצם לסוג ההנהגה שנמצאת היום בעולם הערבי במיוחד בסוריה זה מה שלא קשור לישראל.

יש כאלה שאומרים שזה כן קשור לישראל כי הרי התיאוריה של הקונספירציה הערבית כל הזמן אומרת שכל מה שקורה גם בסוריה וגם בלבנון וגם בעולם הערבי ישראל עומדת מאחוריו. אבל זאת תאוריה שנמצאת כל הזמן וזה דעה ערבית רווחת מאוד. אבל כשאנחנו חוזרים לנתק הפוליטי הפנימי עזמי בשארה תמיד תמך באלה שכן רצו להוביל קו ושיח פוליטי שונה מאוד מהקו שמובילה אותו היום הרשימה המשותפת זאת אומרת שהוא היה אחד האנשים שתמיד קרה לאחדות הוא כן רצה שתהיה רשימה הערבית אחת מאוחדת הוא לא אמר משותפת אף פעם הוא אמר תמיד מאוחדת אבל הוא כמובן רצה מפלגה עם שיח פוליטי גבוה מאוד שמתנגש באופן חזיתי עם מדיניות הכיבוש וההתנחלויות והוא כמובן התנגד באופן מסויים לגישה הזאת שחד"ש הובילה בכל הנוגע לשותפות ערבית-יהודית, הוא אמר ששותפות ערבית-יהודית אמיתית צריכה להתבסס על זה שיש שוויון אמיתי שוויון אמיתי בא מזה שיש את המדינה שהוא קורא לה מדינת כל אזרחיה כל עוד המדינה הזאת היא מדינת ישראל כל עוד היא מדינה של היהודים המדינה הזאת לא יכולה להתקיים לא יכולה להיות מדינה דמוקרטית וזה בעצם.

דפנה:  אבל עד כמה באמת הנציגים החדשים של בל"ד לא אוחזים בדעות האלה שעזמי בשארה החזיק במקור כי יש מין תחושה שהיבא יזבק החליפה את חנין זועבי אבל מבחינת הדעות אולי ההבדל נראה סגנוני אבל לא בהכרח מהותי ראינו את הפוסטים שחלקם מעודדים טרור או בוא נגיד לכל הפחות מהללים מפגעים.

מוחמד: אין שינוי מהותי זאת אומרת אם תשאלי את מטאנס שחאדה והיבא יזבק היום הם יגידו לך שהם כן בעד מדינת כל אזרחיה אני חושב שאם תשאלי כל אזרח ערבי במדינה הזאתי הוא יגיד לך שהוא בעד אבל יש הבדל בין התיאוריה למציאות וזה מה שאני הנציגים החדשים בבל"ד כן יודעים עכשיו אני אגיד לך משהו ובכנות, אני מכיר את חנין זועבי הרבה שנים ואני מכיר את גם את היבא יזבק בתקופה האחרונה או בשנים האחרונות שנכנסה לפוליטיקה הישראלית יש הבדל משמעותי גם בגישה גם בתפיסה וגם בהתנהגות אבל מבחינה אידיאולוגית זאת אומרת בל"ד לא השתנתה אידאולוגית אבל גם בתפיסה הראשונה של בל"ד לא היה שם רדיקליות אידאולוגית כמו שמתארים תמיד ואוהבים לתאר בתקשורת הישראלית עד כדי להגיד שהם תומכי טרור, חברה, זה לא בדיוק ככה כשאת רואה את היבא יזבק מעלה פוסט שתומכת בסמיר קונטאר יש פה תרבות יותר עמוקה שלצערי הרב החברה הישראלית גם בחיים לא תבין כל עוד היא לא רוצה להבין את זה, זה לא שאנשים האלה עכשיו תומכים בהרג ילדים זה לא שהם עכשיו תומכים בזה שמישהו נכנס והורג ילד או אזרח חף מפשע זה לא ככה זה לא עובד ככה אף אחד גם היבא יזבק ביום יום שלה לא חושבת ככה ובחיים לא תחשוב ככה אני לא מגן עליה גם שלא ישמע שאני עכשיו מנסה להגן עליה.

דפנה: אז כן דווקא בא ננצל את ההזדמנות כדי להבין קצת יותר למה אתה מתכוון זה בהחלט מתפרש ככה בחברה היהודית או לכל הפחות שמישהו אחר יכול לפרש את זה ככה ולעשות מעשה .

מוחמד: נכון, אני מסכים איתך אבל זו הסיבה שעד היום לא מצליחים לתווך את המסר הזה לחברה היהודית ובעצם מה שקורה פה כשהיבא יזבק מביעה תמיכה בסמיר קונטאר או בכל מנהיג פלסטיני שתומך בעצם בשימוש באלימות נגד ישראל או מה שנקרא התנגדות אלימה מוקהמה.

דפנה: דלאל מוגרבי היה את הפוסט שהיא שיתפה את התמונה של דלאל מוגרבי שעשתה את הפיגוע בכביש החוף ב-1978

מוחמד: נכון מאוד, אבל זה לא בא מהסיבה האמיתית שהיבא יזבק תומכת בטרור זה לא ככה יש פה ואנחנו נחזור עכשיו לעניין הזה של סוריה יש פה אנשים או בעצם מנהיגים לאומיים פלסטינים ערבים תקראי לזה איך שאת רוצה אבל זה אנשים שנמצאים תמיד והישארו תמיד בזיכרון הקולקטיבי הערבי הפלסטיני וכל עוד הסכסוך הזה קיים מבחינתם ומבחינת אגב חלק מאוד גדול מהחברה הערבית זה מנהיגים שתמיד הזכירו אותם, עכשיו הזכירו אותם לטובה או לרעה זה לא משנה הקטע פה הוא שבגלל שהיבא יזבק משתייכת לאלה שכן תומכים בהנהגת בשאר אל-אסד שכן מתנגדים בעצם לקטאר וטורקיה ולהתערבות הפוליטית הערבית בסוריה היא נמצאת והיא שייכת בעצם לזירה הפוליטית הזאת שהיא בעצם סוריה וגורמים לבנונים כאלה ואחרים שיכולים להגיד שהם משתייכים ודומים לחיזבאללה אבל בפועל אם את יושבת עם היבא יזבק בארבע עיניים ואני מתאר לעצמי שכן פגשת אותה היא לא תומכת באלימות היא לא תומכת בטרור וזה לא מעסיק אותה ביום יום, אבל נכון ואני חייב להגיד לך גם שהיבא יזבק אמרה בלשונה שהיא טעתה איך שהוא בעצם ולא תיארה את הדברים בצורה נכונה ואפשר לחשוב ולהגיד אני חייב להגיד לך משהו מאוד פשוט זה אני אשמח באמת שהחברה הישראלית היהודית תבין את זה מתישהו את כמעט ולא תמצאי מישהו שלא החזיק בחייו בחברה הערבית דגל פלסטין או שלא מרגיש השתייכות לדגל הזה זה לא משנה את המציאות הזאת זאת המציאות שערבים פלסטינים אזרחי מדינת ישראל חיים פה והם מרגישים אזרחים שמדינת ישראל 100% .

דפנה: ציינת שאתה מכיר את שתיהן טוב מאוד גם את חנין זועבי וגם את היבא יזבק במה אתה כן רואה את ההבדלים ביניהם ?

מוחמד: חנין זועבי בעצם מובילה קו אפשר להגיד שכל הזמן רצה להתנגש עם הממסד והיבא יזבק באה ואומרת שהאידאולוגיה לא השתנתה אבל הגישה צריכה להשתנות כי האקלים הפוליטי השתנה פה המצב הפוליטי בכלל והקונסטלציה הפוליטית השתנתה יש היום ימין יותר חזק יש היום צורך באמת וסוף סוף אפשר להרגיש שיש סוג של פיקטיביות וכוח לייצוג הפוליטי הערבי בכנסת ולכן לא צריך להרוס את זה בהתנגשות עם הממסד צריך להיות יותר מאופקים ויותר חכמים בפרגמטיים ולהשתמש בזה זה ההבדל לא מהותי זה טקטי כזה .

דפנה: אז בוא ננסה להבין וזה דבר שמעניין אותי נורא מה הסוגיות שנמצאות בימים אלה במחלוקת בין המפלגות השונות שמרכיבות את המשותפת וכמה זה משמעותי כי אלה באמת דברים שהם צירים משמעותיים בעולם הפוליטי שלנו שהם ממש סמויים מהעין היהודית בציבור היהודי כמעט לא שומעים על מחלוקות האלה והמחלוקות מאוד מאוד קשות שמסעירות בימים אלה את המפלגה ומשפיעות גם על הפוליטיקה היהודית בסופו של דבר.

מוחמד:  זה נכון אבל את יודעת אולי אני אכזב אותך קצת אם אני אגיד לך שלצערי הרב רוב המחלוקות אין לו מהותיות אידיאולוגית  הכל אישי ברשימה המשותפת הכל אישי וזה אחד הדברים שחשוב להכיר גם באת יודעת מה לא רק בתפיסה פוליטית הערבית בישראל גם בעולם הערבי זה חלק מהתפיסה שהכל אישי והכל מתחבר לא רק לפוליטיקה ואידאולוגיה אלא יותר דברים אישיים במיוחד כשאנחנו מדברים על מנהיגים שכל אחד חושב שהוא בעצם מוביל ומוביל את המרכיב החשוב ביותר החזק ביותר הפופולרי ביותר.

דפנה:  כן אבל אתה יודע איך זה גם בפוליטיקה היהודית וגם בפוליטיקה ערבית הקרבות הם אישיים אבל הם תמיד מתלבשים על נושא שהוא אידיאולוגי כמו כן ביבי לא ביבי הופך להיות קרב על הפרקליטות על מערכת אכיפת החוק וכדומה, אז אותו היינו אך ברשימה המשותפת.

מוחמד:  אבל יש הבדל אחד פשוט בפוליטיקה הישראלית כאילו המפלגות הציוניות היהודיות יש מה להפסיד ולרשימה המשותפת אין מה להפסיד זאת אומרת בסופו של דבר תמיד ימצאו את הדרך להתפשר כדי לצאת מכל פלונטר פוליטי כזה או אחר. אבל אם אנחנו נחזור שאלה יש הרבה דברים היום שמסעירים ומשתקים את הרשימה המשותפת קודם כל אי אפשר להתעלם מזה שהיום ולאחר אכזבה הגדולה מהדרך שאיימן עודה ואחמד טיבי ניסוי להוביל בעצם ולהמליץ על גנץ יש אכזבה מאוד עמוקה גם ברשימה המשותפת גם בחברה הערבית מזה שגנץ פרק את החלום הערבי הזה שהם יכולים להשפיע ולהדיח ולהפיל את נתניהו, ומאז אותו רגע ומאז הכוח שחשו המפלגות הרי אם את זוכרת זה הייתה תקופה כזאת שאחמד טיבי מנהל את הדיונים בוועדת הכספים איידה טומה יושבת ראש ועדה מנסור עבאס יושב ראש ועדה יש ייצוג ועוצמה לרשימה המשותפת בכמה הימים האלה שכחול לבן הקימה את ועדות הכנסת אז פתאום הייתה שם הרגשה ואני זוכר את זה טוב מאוד אנחנו ראיינו את חברי הכנסת הערבים והם הרגישו בפעם הראשונה בחיים הפוליטיים שלהם שהם מדברים ושיש להם סמכויות אבל זה היה מאוד קצר. אחרי זה התחיל שם כל המערכת של הרשימה המשותפת נכנסה בירידה כזאת.

דפנה: זאת אומרת בדיעבד זה נתפסת כטעות להמליץ על גנץ?

מוחמד: תלוי את מי את שואלת אני יכול להגיד לך שאם את שואלת אותך את איימן עודה וחד"ש היום הם יגידו לך שלא הייתה טעות אנחנו נמליץ שוב במידה וכן תהיה הזדמנות להפיל את נתניהו אם תשאלי את בל"ד היום אז אני יכול להגיד לך שהם לא ימליצו על גנץ בשום מצב שיהיה או על כל נציג אחר שיפיל את נתניהו בעתיד, כי הם הבינו שהם עשו את טעות אסטרטגית בבייס שלהם שהקהל יעד הפוליטי שלהם תמיד לא יכל לקבל שמפלגה כמו בל"ד ששמה בראש מעייניה את היאבקות ואת המלחמה נגד הציונות ונגד ההצבעה למפלגות ציוניות שהיא בעצמה ממליצה על רמטכ"ל שעשה מלחמות על עזה זו הייתה טעות שגרמה להתפטרות אני מכיר אולי יותר מ-15 פעילים מרכזיים בבל"ד שהתפטרו.

דפנה: אבל קודם כל מה זה אומר אז לגבי הפעם הבאה אם בפעם הבאה פשוט נראה את  הרשימה המשותפת מתפצלת בסוגיות מהסוג הזה ועד כמה זה יחליש את איימן עודה שמוביל את הקו הזה של מעורבות פוליטית.

מוחמד:  סביר להניח שלא תהיי הסכמה לא יהיה קונצנזוס בפעם הבאה בכל מה שקשור להמלצה על מועמד כזה או אחר אני גם יכול להגיד לך לגבי איימן עודה אני גם לא יודע עד כמה איימן עודה במצב הקיים גם ברשימה המשותפת וגם במפה הפוליטית הקיימת ירצה באמת להמשיך בחיים הפוליטיים, אני ממליץ לך לשאול אותו לגבי זה, כי אני שומע הרבה קולות שהוא נמצא בתקופה לא קלה במיוחד לאחר המשבר הזה של טחינה אל ארז וטיפולי המרה והוא נפגע גם בקהל היעד שלו בחברה הערבית וגם בתוך המפלגה עצמה.

דפנה: אגב אם לא איימן עודה אז מי כן?

מוחמד: יש הרבה את תסריטים אבל מה שכן ובוודאות אני יכול להגיד שזה יהיה נציג של חד"ש זאת אומרת זה חבר כנסת מחד"ש זה לא יהיה אחמד טיבי וזה לא יהיה מנסור עבאס וזה לא יהיה מנטנאס שחאדה  זה לא משנה מה יהיה אחרת לא תהיה גם רשימה משותפת.

דפנה: אז עוד לפני שיש ככה עוד כמה הסתעפויות של הסיפור הזה אבל ציינת במילה את הסיפור של טיפולי המרה.

בא ננסה קצת להתמקד בו כי כך זה  מקרה בוחן לסוג הסכסוכים שיש בימים אלה ברשימה המשותפת מה קרה סביב הפרשה הזו מדובר כמובן על הצעת החוק של ניצן הורוביץ שעלתה במליאת הכנסת לקריאה טרומית שלמעשה נועדה לאסור על טיפולי המרה וגרמה גם למשבר בתוך הקואליציה וגם לסערה גדולה בתוך המשותפת.

מוחמד:  טיפולי המרה או החוק האוסר על טיפולי המרה זה היה בעצם הקש ששבר את הכל אבל אם אנחנו חוזרים קצת אחורה זה התחיל עם הסיפור הזה של טחינה אל ארז את בטח זוכרת את החרם שהובילו נגד הטחינה שבעצם סיפקה או נתנה תמיכה לקו תמיכה ל-להטבי"ם הערבים ואיימן עודה העלה פוסט שאומר שהוא מתנגד בעצם לכל אלה שתוקפים את חברת טחינת אל ארז והבעלים שלה והוא היה מופתע מאוד ואני יכול להגיד לך שהוא באמת מופתע עד היום מהכמות הגדולה של המתקפה שהוא בעצם ספג בתקשורת ברשתות החברתיות שהם אמרו שהוא בעצם איש צבוע שהוא לא מייצג את החברה הערבית שהיא בעצם מתנגדת למהלך כזה שם זה התחיל.

דפנה:  חד"ש הצביעה בעד, מה עשו האחרים?

מוחמד: אגב גם לא חדש במלואה הצביע בעד זה היה איימן עודה איידה טומה ועופר כסיף שהצביעו בעד ג'אבר עסאקלה ויוסף ג'ברין נעדרו מהצבעה הם לא יכולים להצביע בעד אני יכול להגיד לך אם לא יכלו לחזור לחברה שממנה הם באים יוסף ג'ברין לא יוכל לחזור לאום אל פחם ולתווך את המסר הזה שהוא הצביע בעד חוק כלשהו או שהוא תומך בלהטבי"ם ולכן שלושת הח"כים האלה הצביעו בעד מחד"ש, באסלאמית כולם הצביעו נגד, בבל"ד נעדרו מהצבעה ובמפלגתו של אחמד טיבי תע"ל גם נעדרו מהצבעה אבל לפני ההצבעה הזאת ב 10 דקות בדיוק הייתה פגישה בין איימן עודה ומנסור עבאס ששם סוכמו דברים איימן עודה נכנס ואמר למנסור עבאס לא משנה מה אני מצביע לא משנה מה אתה מצביע בוא נסכם שנעביר את ההצבעה הזאת בלי רעש תקשורתי אף אחד לא יודע על ההצבעה הזאת אף אחד לא עד כמה היא חשובה או לא חשובה בוא נעביר את זה אני חייב להצביע בעד הוא בעצם איימן עודה לא אמר לו שהוא הצביע בעד אבל הוא אמר אני לא יכול לי להיעדר ואני לא יכול להצביע נגד ואז מנסור עבאס ביקש ממנו להצביע נגד כי הוא יושב ראש הרשימה המשותפת הוא מייצג את כל אזרחי או רוב אזרחי ישראל הערבים ולכן אסור לו להצביע בעד חוק כזה שאולי לא התקבל בצורה טובה בחברה הערבית.  אבל כשחוק טיפולי החוק האוסר על טיפולי המרה עלה להצבעה בכנסת איימן עודה הבין שהוא נמצא פה בעצם במקום מאוד מסוכן מבחינת הרשימה המשותפת כי הוא לא יכול לחזור בו עכשיו ולא להצביע בעד החוק הזה ואגב יש אחד הדברים הכי חשובים שאני יודע שהובילו לזה שהוא הצביע בעד החוק הזה זה לא רק שהוא מאמין בזכויות להט"ב הוא גם ידע טוב מאוד ואגב אני יכול להגיד לך שזה הפרויקט של איימן עודה היום בפוליטיקה ובחיים הפוליטיים שלו, הפרויקט שלו זה להחזיר לקדמת הבמה את השותפות הערבית היהודית ואפילו לייסד גוף מאוד גדול יותר רחב מהמשותפת שיכיל בתוכו מפלגות וגופים פוליטיים שיובילו בעצם את המאבק הזה אז הוא ידע שאם הוא יצביע נגד החוק הזה או יעדר מההצבעה הפרויקט הזה שלו לא יצליח כי אתה לא יכול לחדור ולדבר עם ארגוני השמאל ומפלגות בשמאל ובכלל עם החברה הישראלית אם אתה בעצם מחזיק בדעות כאלה שמתנגדות בעצם.

דפנה: דיברת על זה שאיימן עודה  אולי לא יישאר ברשימה המשותפת לא התכוונת שהוא ילך לביתו לעשות לביתו כמו שאומרים אלא התכוונת שאולי הוא יכוון לגוף פוליטי יהודי-ערבי.

מוחמד: יש כל הזמן רעיונות  שחולפים לו בראש עד מיטב הבנתי בכיוון הזה כי את זוכרת ששאלת אותי גם עד כמה זה משפיע מה מאזני הכוחות בחד"ש איימן עודה הוא איש מאוד פופולרי בתקשורת גם הערבית וגם ישראלית הוא לכאורה מוביל את הרשימה המשותפת והוא יושב ראש הרשימה הזאת אבל לאיימן עודה  אין את הכוח בפנים בתוך חד"ש כי זה מפלגה מאוד קשה מאוד מורכבת והיא נשענת מאוד על המוסדות שלה בשונה בדיוק משאר המפלגות חוץ מהאסלאמית שגם היא בעצם יש לה את המוסדות שלה מה שבחד"ש טוענים היום וגם אגב בשאר מפלגות והמרכיבים ברשימה משותפת שלאחר ההצבעה הזאת היה קמפיין מוכן שמטרתו בעצם לתקוף את חד"ש ולתקוף את איימן עודה ולחזק את מנסור עבאס שרוצה לצייר את עצמו בחברה או בבייס שלו שיש לו עמדות ערכיות שהוא מתנגד לכל העניין הזה של הלהטבי"ם בגלל שזה בעצם מתנגש איך שהוא עם השריעה האסלאמית זה את יודעת כמו בכל הדתות שאנחנו מכירים לפחות פה במדינה.

דפנה: וזה הוביל לקרע שבעצם נמשך עד עצם היום הזה כמה שבועות אחרי.

מוחמד:  וזה יימשך כי יש אני יכול להגיד לך שעד היום איימן עודה ומנסור עבאס לא דיברו בשיחה אחת אפילו ולמרות כל הניסיונות לתווך בין שני אנשים זה תמיד נתקל איך שהוא מנסור עבאס זה שבסופו של דבר לא מסכים ואיימן עודה גם לא כל כך מתלהב מהרעיון הזה כי יש שם קרע מאוד חזק יש שם גם דם רע שעבר בשני אנשים בגלל שבחדש איימן עודה במיוחד חושב שהיה שם קמפיין שהכינו אותו מראש שהמטרה שלו זה להחליש את איימן עודה ולהחליש את חד"ש שבסופו של דבר יוביל אולי לשינוי המעמד של מנסור עבאס או כל גורם כזה ואחר בתוך הרשימה המשותפת כי תמיד יהיה המאבק הזה על הייצוג הפוליטי ברשימה המשותפת למי יש יותר מנדטים מיהו יושב ראש הרשימה וכולי.

דפנה: עוד נושא שבאמת קורע את המפלגה הזו והוא מרתק זה היחס שלהם לנתניהו כל כמה זמן גם אנחנו בתקשורת המיינסטרימית מדווחים על זה שהיה איתם דיל מאחורי הקלעים הם יתמכו ככה הם יתמכו אחרת וזה נושא שמעורר מחלוקת מאוד מאוד עזה גם בתוך הרשימה המשותפת.

מוחמד: נכון,  אני יכול להגיד לך בישיבה של הרביעייה אחרונה שהתנהלה וזאת הייתה ישיבה סגורה שנכח בה בעצם מנסור עבאס איימן עודה ואחמד טיבי ומטנאס שחאדה  כמובן ראשי הרשימות הייתה ביקורת מאוד גדולה על מנסור עבאס שבעצם הצביע בעד אם את זוכרת החוק אותו חוק בעצם שנתקע הרבה בוועדת הכספים ולאחר שעודד פורר ביקש שיכניסו סעיף שקשור לחיילים ברשימה המשותפת החליטו שהם נעדרים מהצבעה במליאה כי החוק בין ככה עובר והם קיבלו את מה שהם רוצים. מנסור עבאס וחבריו ולרשימה החליטו שהם כן נשארים ושהם כן מצביעים עם החוק למרות שהיה עובר בכל מקרה וכששאלו אותו למה עשית את זה אז הוא השיב שהוא לא יכל לאכזב את החברה מהליכוד שרצו שהוא כן יצביע בעד. עכשיו אני אגיד לך יש פה שני דברים יש כאלה שירצו לתאר את זה כהתלהבות ושיתוף פעולה שטחי מאוד בין התנועה האסלאמית לליכוד אבל זה לא נכון מנסור עבאס ומה שאני אומר כרגע הוא לא פרשנות זה מידע מאוד מדוייק מנסה כבר שנה אפילו יותר  להוביל לשיח אמיתי בתוך הרשימה המשותפת בין ארבעת המרכיבים על זה שצריכים לשבת ולדון באפשרות שכמו שהם המליצו על גנץ בגלל רשימה בעצם של דרישות מה הבעיה תהיה אם ימליצו או ישתפו פעולה עם הליכוד ועם נתניהו גם כן תמורת רשימה של דרישות והוא משתמש בעצם בשיטה או בדרך זה שמשתמשים בה החרדים והוא מציג אותה הוא אומר תקשיבו לנו יש ציבור הציבור הזה רוצה הישגים וברור מאוד שכבר חלק רב מאוד וגדול מאוד מהחברה הערבית לא כל כך מעניין אותו אם אתה חלק מהממשלה אתה בעד הממשלה אתה נגד הממשלה הוא רוצה שלא יהרסו לו את הבית הוא רוצה תוכנית חומש חדשה 922 הוא רוצה התקציבים הוא רוצה תכנון ובניה זה הציבור הערבי זה מה שרוצה הציבור הערבי ב-2020 אז מה תהיה בעיה להוביל הידברות ושיח עם הליכוד תמורת רשימת דרישות כזאת או אחרת או תמורת הצבעות נפרדות שנתאם מראש.

דפנה: ואגב כל הזמן יש את העסקאות האלה מאחורי הקלעים כל הזמן היה שמועות לגבי הצבעה על מבקר המדינה היה שמועות לגבי ההצבעה על פיזור הכנסת זה כל הזמן מרחף באוויר המגעים הסודיים בין רע"ם לבין הליכוד  יצא גם אגב את אותה ההקלטה ככה שיצא ברדיו שבהם למעשה מודים בזה בצורה משותפת כשהם לא הבינו שעובדים עליהם וזה רק חיקוי.

מוחמד: זאת הייתה מתיחה של ח"כ אלחקים חג' יחיא  אבל אני יכול להגיד לך שעוד לפני מנסור עבאס חשף  את זה בפני חבריו במשותפת אני אספר לך על זה אבל רגע לפני זה לא שמועות יש שם קו חם מאוד שמתנהל בין הליכוד לבין חבר כנסת מנסור עבאס במיוחד והוא לא מתבייש בזה אני יכול להגיד לך שבתנועה האסלאמית יש בסיס אידאולוגי לדבר הזה הם אומרים שאנחנו דרך הזרוע הפוליטית שלנו בכנסת באנו כדי לשרת את הציבור שלנו אנחנו רואים שהדרך הכי טובה לעשות את זה נתניהו נמצא כאן הרבה שנים כנראה שהוא יימשך איתנו או הליכוד עם יימשך אנחנו לא יכולים להתנגד כל הזמן אנחנו צריכים למצוא דרך לשיתוף פעולה שהיא תביא ותביא טוב לחברה הערבית ולציבור שמצביעה לנו.

דפנה: והדבר הזה כמובן נתקל בהתנגדות מאוד חזקה כי נתניהו עבור חלקים אחרים בציבור הערבי הוא סדין אדום לא פחות, ההסתה שלו כלפי המגזר הערבי ההתנהלות שלו במערכות הבחירות האחרונות זה לא משהו שחלקים אחרים במשותפת עוברים עליו לסדר היום.

מוחמד: זה לא רק חלקים זה גם מנסור עבאס בעצמו הוא אומר שנתניהו הוא רע מאוד הוא המסית הגדול ביותר כנגד האזרחים הערבים הוא ראש הממשלה הכי רע שהיה לנו פה אבל יש מציאות פוליטית שאנחנו צריכים להתמודד איתה ושוב ושוב בכל פעם שהוא מנסה בעצם להגן על הטיעונים שלו הוא משתמש בחרדים אומר תראו איזה כוח פוליטי יש לאנשים האלה הם יש להם את הכוח הפוליטי הכל כך קרוב מהרשימה המשותפת כולה איזה 16 או 17 מנדטים זה משתנה כל פעם בכל בחירות ולנו יש ל-15 מנדטים עם פוטנציאל להגיע ל- 16 ו- 17 למה אנחנו לא יכולים לעשות את מה שהם עושים.

דפנה: כן זה בכלל שאלה אם הליכוד יסכימו לזה כי בזמנו היה מן בלון ניסוי כזה אם מאמר של נתן אשל שקורה לשיתוף פעולה פוליטי עם ערביי ישראל ונתניהו התנער מזה.

מוחמד: אני יכול להגיד עכשיו שבליכוד לא רק יסכימו הם הציעו את זה הם מציעים את זה וזה עדיין תקף ורלוונטי וזה לא פרשנות זה מידע שאני יודע כבר אפילו היום כשאנחנו עוד מדברים זה קיים זה נמצא על השולחן ותאמיני לי שזה שזה קשור רק להסכמה של מנסור עבאס אם מנסור עבאס מחר יקום ויחליט שהוא כן רוצה להצביע מהליכוד הוא ושלושת המנדטים הנוספים זאת אומרת ארבעה מנדטים שיש להם וארבע אצבעות שיכולות להצביע בכנסת זה יקרה ועם כל הכבוד להתנערויות.

דפנה:  אבל מדובר רק עליהם אחרים לא שוקלים את זה ?

מוחמד: אחרים לא שוקלים את זה הם לא בכיוון ואני אפילו יכול להגיד לך גורם בתע"ל מפלגתו של אחמד טיבי אמר לי תקשיב כל הזמן היה שיתוף פעולה עם הממשלה עם הליכוד אבל לא צריך לעשות את זה בצורה הבוטה הזאת, וזאת הבעיה שלהם שזאת אומרת את יודעת נציגי המשותפת ישבו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד לפני התוכנית 922 לפני תוכנית החומש הם דנים איתו כל הזמן גם בכל מה שקשור לאלימות אבל אף פעם לא היה קו כל כך חם בין נתן אשל לבן מנסור עבאס כמו שנמצא היום ולכן הם רואים בזה פגיעה מאוד גדולה גם באימון של הציבור הערבי ברשימה משותפת וגם בכל השיח הפוליטי והאידיאולוגיה שהם מובלים ברשימה המשותפת שאי אפשר לתת.

דפנה: יש לזה תמיכה בקרב הציבור של רע"מ זאת אומרת אתה באמת רואה מצב שבוקר אחד אנחנו קמים ואנחנו מגלים שנתניהו הצליח לעשות שיתוף פעולה קואליציוני עם רע"מ  עד כדי כך רחוק אתה לוקח את זה?

מוחמד: הסכם קואליציוני לא יודע אבל אני יכול להגיד לך שהם כן יוכלו במידה וכן ירצו להצביע בעד או להעדר או לא משנה מה אבל הם יאפשרו תסריט שכן יתן לראש הממשלה להמשיך בשלטון אני יכול להגיד לך שמנסור עבאס לי אמר כששאלתי אותו על אחת ההצבעות שהיו צריכות לעלות בכנסת כדי להפיל את הממשלה הוא אמר לי תקשיב במחשבה ראשונה אנחנו כן צריכים להצביע נגד הממשלה הזאת ולהפיל אותה אבל במחשבה שניה במחשבה שניה היא לא פחות חשובה מהראשונה אנחנו צריכים לשקול את הדברים הפוליטיים יש מצב שתבוא לכאן ממשלה לא יותר טובה אולי יותר רעה ויש לנו שיח איך שהוא עדיין עם הממשלה הזאת אנחנו יכולים להגיע לפשרות איתה ולכן אפשר להבין שיש בעצם פה קו אחר שמוביל אותו מנסור עבאס בתוך הרשימה המשותפת הכעס העיקרי והגדול שלו גם כנגד איימן עודה וגם כנגד שאר החברים המשותפת שהם לא מתייחסים ברצינות ולא רוצים אפילו לדון באפשרות הזאת זאת אומרת מנסור עבאס כבר שנה וחצי מנסה והוא לא מצליח.

דפנה: כן מהניסיון שלי בא נאמר זה יהיה מאוד מאוד קשה בליכוד לעשות אאוטינג לדבר כזה בעבר אפילו על דברים הרבה יותר נקודתיים  וזניחים הם התנערו התנערות נחרצת אבל אתה יודע יכול להיות שאם הם יגיעו למצב מאוד מאוד נואש מבחינה פוליטית אז בוא נאמר שדברים שלא חשבנו שיהיו על השולחן בהחלט יכולים להגיע לשם אז פתחתי עם דוגמה לכך שיגיעו לקו הסיום בנט ונתניהו וכל אחד מהם ינסה לשאוף לממשלת צרה בלית ברירה אם הם לא ישתפו פעולה ואני עדיין הם אלה שחושבים שיש סיכוי טוב שהם כן ישתפו פעולה ובכל זאת בין שני האישים האלה נתניהו ובנט מה תעדיף לדעתך המשותפת?

מוחמד: זה התסריט הכי קשה תסריט קשה מאוד אבל אני יכול להגיד לך לבנט אין סיכוי בוא נתחיל מזה, כי לנתניהו יש סיכוי אבל זה לא סיכוי של תמיכה זה סיכוי של הרשימה המשותפת תוכל אולי להוציא את זה לחברה הערבית בזה שהאיש בסוף דרכו הפוליטית הוא יכנס לכלא בעוד שנה שנה וחצי ויש כל מיני אפשרויות למצוא תירוצים כאלה ואחרים שהם כן יעדיפו את נתניהו כן בואי לא נשכח שבסופו של דבר הם לא באמת יוכלו להשפיע או לשנות את המצב יעדיפו או לא אבל יש מצב שכן זה בקונסטלציה פוליטית מסויימת ההחלטה תהיה כן בידיים שלהם, במידה כזאת או בתסריט כזה אני יכול להגיד לך שבחברה הערבית עוד לפני שנדבר על הרשימה המשותפת למרות שראש הממשלה הסית והיה הוא זה שחתום על חוק הלאום וכל הדברים האלה אבל הוא איש מכהן שנמצא שם דיי תקופה ארוכה זאת אומרת הערבים בישראל התרגלו לזה שיש ראש ממשלה שקוראים לו בנימין נתניהו קשה מאוד גם לרשימה המשותפת וגם לאזרחים הערבים בישראל לקלוט את המסר הזה שיש ראש הממשלה שקוראים לו נפתלי בנט ולכן אני חושב שנפתלי בנט הוא פסול פוליטית גם מבחינת החברה הערבית.

דפנה: למרות שהוא הרבה פחות ככה בוא נאמר לא מסית כלפי החברה הערבית הרבה פעמים מדבר בדבר הצורך בשוויון היה שר החינוך שהכיר בצורך של הצרכים של כל המגזרים.

מוחמד: ואני גם אומר לך שהוא היה שר החינוך אחד הטובים זה לא אני אומר זה ראשי  מערכות החינוך בחברה הערבית אומרים הוא היה אחד מהשרי החינוך הכי טובים שהיו לחברה הערבית בתולדותיה אבל עדיין יש פה את הפאן  הלאומי שקשה ואי אפשר ובחיים לא ינותק הוא אומר שאין פלסטינים אין דבר כזה פלסטינים הוא אפילו התבטא פה ושם כנגד הריגת פלסטינים וערבים ושזה לא סיפור גדול שהוא עשה את זה כשהוא היה בצבא זה דברים שבחיים לא יצאו מהראש לא לאזרחים הערבים וגם לא לרשימה המשותפת ולכן בנט לדעתי לא ינצח במאבק הזה מול נתניהו אם זה קשור ברשימה משותפת .

דפנה: אז לסיכום מה הלאה המפלגה הזאת תמשיך יחד להערכתך לאן פניה?

מוחמד: אני אגיד לך דבר מאוד מעניין במיוחד בגלל שאנחנו עכשיו מדברים על שלום עם האמירויות ובחריין וכולי הרשימה המשותפת מושפעת מאוד מהתערבויות חיצוניות ובאיזשהו תקופה במרץ כזה 2019 כשהתפרקה הרשימה המשותפת יצא לי לשמוע יותר מפעם אחת שגורמים ערבים מחוץ למדינה התערבו ותקציבו את הפירוק של הרשימה המשותפת, אני אוסיף ואגיד לך שיותר ממנהיג אחד במשותפת נפגש עם גורמים מאוד בכירים באמירויות מחוץ למדינת ישראל בתקופה שעוד לא היה בחירות והוצע סיוע כספי ותקצוב כספי להם, המטרה הייתה לפי אותם גורמים במשותפת לפרק את הרשימה המשותפת בשיתוף פעולה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא בזכות הקשרים הטובים שלו עם אותם גורמים במפרץ גרם לזה שהרשימה המשותפת התפרקה באפריל 2019 אף אחד לא דיבר על זה בחיים.

דפנה: נשמע קצת קונספירטיבי.

מוחמד: אם תחפשי קצת ותעשי קצת חפירות במשותפת את תמצאי הרבה אנשים שידברו על זה וירצו לדבר על זה יש הוכחות אגב היה פה ושם כמה ראיונות אני עשיתי אחד מהם שמנהיגים בכירים במשותפת אמרו שהכסף הפוליטי שהגיע מחו"ל גרם לזה שהמשותפת התפרקה עכשיו אני לא מחסידי הקונספירציות אבל אני יכול להגיד לך שכמה חיבורים ומידע שנמצא פה ושם יכול להוכיח את התיאוריה הזאת אני לא מדבר על התיאוריה שראש הממשלה הוא כן הוביל לזה אבל אני יכול להגיד לך שהיו גורמים בעולם הערבי שכן מקורבים היום אנחנו יכולים לדעת שהם כן מקורבים לראש הממשלה שהיו מעוניינים מאוד שהרשימה המשותפת תתפרק ושיהיה שני גופים שונים שירוצו הבחירות האלה. ולכן אני אגיד לך דבר אחד מאוד פשוט קודם כל במשותפת למדו את הלקח הם לא יעשו את זה שוב הם לא יפרקו את הרשימה המשותפת לא משנה מה יהיה אלא אם באמת תהיה שוב פעם התערבות חיצונית שתביא לתקצוב גדול מאוד שתרשה בעצם לראשי המרכיבים האלה לרוץ בשתי רשימות נפרדות כי יהיה להם יותר כסף יותר כוח להביא את אנשים להצביע, אבל ממה שאני רואה היום שלמרות הכל ברשימה המשותפת מבינים טוב מאוד שאסור לפרק את הרשימה המשותפת לא משנה מה יהיה ולכן היה מפגש סודי של חברי הכנסת במשותפת לעשות גיבוש בפעם הראשונה מאז כל הדברים שהתרחשו בתקופה האחרונה והם מנסים עכשיו לאחות את הקרעים לצאת מחדש ביחד לפתוח בשיחות ובהידברות  כל הזמן כדי להגיע לרשימה המשותפת חדשה בגרסה השלישית שלה כי הרי הייתה את זאת של 2015 שהתפרקה אחרי זה בבחירות של ספטמבר קיבלנו משותפת חדשה שהיא יותר מאוחדת יותר מלוכדת והייתה לנו עוד משותפת במרץ שהיא הכי חזקה שראינו עד עכשיו מה שנראה היום שהמשותפת היום היא במצב אולי הכי קרוב לפירוק אבל אני יכול להגיד לך שזה לא יקרה כי כולם מבינים שהכוח הפוליטי שנמצא  בידיים שלהם היום לא יהיה אם לא תהיה הרשימה המשותפת.

דפנה: העיתונאי מוחמד מג'דלה תודה רבה זה היה מרתק הארתה את עינינו ואולי זאת  גם תזכורת טובה לי ולעיתונאים נוספים עד כמה חשוב לעסוק במפלגה הזו ביומיום כי יש באמת רעשי  בוא נאמר זרמים תת קרקעיים שכל כך כל כך חשובים ויכולים להשפיע על כולנו אז המון המון תודה שהיית איתנו היום

מוחמד תודה לך

דפנה : לפני סיום אנחנו עוברים לשאלת הפרק האם אתם חושבים ששיתוף פעולה בין הרשימה המשותפת לבין הימין הוא אפשרי? ואם לדעתכם זה רצוי?

פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ
אימייל
הדפסה