דפנה ליאל

לאחר האישום נגד נתניהו: סימני השאלה הדרמטיים. פרשנות

איך תשפיע החלטת היועץ המשפטי לממשלה על המערכת הפוליטית? גם הערב, בחירות נוספות הן התרחיש הכי סביר. ראש הממשלה יצטרך לבחור אם להיאבק במישור הפוליטי – או במישור המשפטי. דפנה ליאל מסבירה את ההשלכות

דפנה ליאל | החדשות 12 | פורסם 21/11/19 19:56  | עודכן 21/11/19 19:56

החלטה של מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד
נתניהו איננה דרמה מבחינה פוליטית: גם אם נתניהו לא היה מואשם בשוחד, בכחול לבן יסרבו לשבת תחתיו. העמדה הייתה משתנה רק אם כתב האישום היה מבוטל כליל. בליכוד, גדעון סער דורש פריימריס ללא קשר לחשדות.

גם לאחר ההחלטה על כתב האישום, הפיכה לא תהיה: יש לכך משמעות ציבורית ומשפטית, אבל זה לא צפוי להזיז את הספינה הפוליטית התקועה.

שני סימני שאלה דרמטיים, אם כן, נותרו הערב:

1. האם נתניהו יוכל בכלל לקבל את המנדט להרכבת ממשלה. מנדלבליט עוד לא החליט. זו נקודה דרמטית במאבקים הפנימיים בליכוד. אם נתניהו לא מסוגל לספק שלטון זה סיפור אחר לגמרי.

2. האם נתניהו יבקש חסינות – יש לו רק חודש לעשות זאת. ללכת לבחירות שכולם יודעים שפניו של נתניהו לחסינות  זו נקודה פתיחה בעייתית בייחוד אחרי שהצהיר שלא יעשה זאת ("מה, מה פתאום?" – בריאיול חדשות סוף השבוע).

ביום זה מגיע הרגע שנתניהו צריך להכריע בין המשפטי לפוליטי אם יבקש חסינות, כבר לא יוכל לטעון שהוא לא עוסק בזה ורוב הסיכויים שממילא לא יקבל. אם לא יבקש חסינות – כתב האישום יוגש, והתהליך המשפטי יצא לדרך. יש לו 30 יום להחליט.

למעשה התרחיש היחיד למנוע בחירות הוא מצב שבו מנדלבליט מודיע בימים הקרובים שאי אפשר להטיל את המנדט על נתניהו. בשלב זה יתחיל הליך פנימי בליכוד לבחירת מחליף. אם המועמד יצליח להרכיב ממשלה, יימנעו בחירות. אך גם הערב: אופציית הבחירות היא הריאלית ביותר

פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ
אימייל
הדפסה