דפנה ליאל

השיטה העקומה של השרים: עברייני הקורונה מנהלים את הקבינט‎

כל ההסברים של מומחי הבריאות לשרים לא עזרו: קבינט הקורונה החליט לאפשר את פתיחת הגנים גם בערים האדומות • זו לא הפעם הראשונה: בכל פעם שהשרים נתקלים בקושי פוליטי או אכיפתי, הם פשוט מוותרים על ההנחיות • אכזבה בקרב שרים מהתנהלות גמזו בקבינט • פרשנות

ביומיים האחרונים נחשפו שוב לשיטה העקומה של קבלת ההחלטות בקבינט הקורונה. המומחים המקצועיים המליצו על סגר מלא בערים האדומות, בטענה שכל סטייה מההקלות תוריד לטמיון את הישגי הסגר שרק התחלנו לצאת ממנו. במשך 7 שעות הם ישבו והסבירו לשרים עד כמה ישראל הולכת על חבל דק – והדגישו שוב ושוב כי המפתח להצלחה יהיה סגירת הערים האדומות ומוקדי התחלואה.

למחרת בבוקר, לקראת הדיון שאמור היה לעסוק בערים האדומות, עלה חשש כבד שיהיה קשה לאכוף את ההנחיות בחינוך לגיל הרך בציבור החרדי, דבר שיגרום שוב לעלייה דרמטית בתחלואה. האחראי על המגזר החרדי, אלוף במיל' רוני נומה, הזהיר מפתיחת מסגרות פיראטיות במוקדים החרדיים. במצב כזה, הוא הבהיר, כבר יהיה קשה עוד יותר להשגיח ולאכוף את ההנחיות מאשר במסגרות הרגילות.

בישיבת השרים שהתכנסה מיד אחר כך, התלבטו השרים מה לעשות. הם הגיעו לפתרון "גאוני" במיוחד – לפתוח את כל הגנים בערים האדומות. ככה, לא יצטרכו להתעסק עם כאב הראש שנקרא אכיפה ולהתעמת עם הפוליטיקאים החרדים.

כן כן, הבנתם נכון. במקום למצוא פתרון שיביא לכך שכמה שפחות מסגרות ייפתחו באופן פיראטי, הוחלט לאשר לפתוח הכול. במילים אחרות, מי שמכתיב את המדיניות בישראל הם העבריינים ומכחישי הקורונה שמצפצפים על הנחיות. אותם עבריינים שהממשלה לא יודעת להתמודד איתם. ההמלצות של מומחי משרד הבריאות, מנגד, נשארות על הנייר בלבד.

בכל פעם שישנו קושי פוליטי – מוותרים על ההנחיות
לא מדובר במקרה חד פעמי בקבינט הזה. כך בדיוק היה גם בנוגע לפתיחת בתי הכנסת בראש השנה וביום כיפור. היה ברור לכל המשתתפים שזו סכנת נפשות שעלולה להשאיר את כולנו בבית עוד שבועות ארוכים. מרגע שהמנהיגים החרדים הזהירו שזה לא בר אכיפה, הוחלט לוותר לחלוטין על האיסור ולהשאיר את בתי הכנסת פתוחים. שוב, הקהילות שמצפצפות על ההנחיות קיבלו פרס ואלו שמקפידים עליהן קיבלו עונש.

שרים שהשתתפו אתמול בישיבת קבינט הקורונה התאכזבו מאוד מהתנהלות הפרויקטור רוני גמזו. לטענתם, במקום לסייע להם לעמוד מאחורי ההמלצות של משרד הבריאות, גמזו נכנע שוב ושוב ללחץ של החרדים כאילו היה אחרון הפוליטיקאים.

מדובר בשיטת עבודה עקומה במיוחד שחוזרת על עצמה בישיבות קבינט הקורונה. בכל פעם שהשרים נתקלים בקושי פוליטי או אכיפתי, הם פשוט מוותרים על ההנחיות. חשוב לזכור, גם על פי הנתונים שהובאו בפני השרים בקבינט, ילדים בגילאים הצעירים נדבקים ומדבקים. יותר מכך, בגלל שילדים בדרך כלל לא מפתחים סימפטומים קשים ונחשבים לא-סימפטומטים, קשה יותר לאתר את התחלואה בקרבם. את ההדבקות נראה רק כאשר זה יופיע אצל המבוגרים – ואז כבר יהיה מאוחר מדי.

אזרחי ישראל צריכים לדעת שמי שמכתיב את המדיניות הם העבריינים שמצפצפים על ההנחיות. שמרו על עצמכם ועל בריאותכם, כי שרי הממשלה לא יעשו את זה בשבילכם. ניפגש כולנו בסגר השלישי.

פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ
אימייל
הדפסה