דפנה ליאל

הקרב המסוכן של ארגוני ההצלה

שני ארגוני החירום הרפואיים הגדולים בישראל, מד"א ואיחוד הצלה, נמצאים כבר שנים בסכסוך קשה ויצרי • הבעיה היא שהתחרות על הצלת חיים עלולה לא פעם לגרום לאובדן חיים • זהו קרב על הרבה יוקרה, כבוד וכסף שנוגע לחיים של כולנו – ועכשיו גם הכנסת מנסה להסדיר את המהומה הזו • "אני לא יכול להימלט מהמחשבה שאילולא חוסר התקשורת – ייתכן שהבן שלי היה ממשיך לגדול כילד בריא"

 

עד גיל 10 חודשים היה ארי מירושלים, היום כבר בן יותר משלוש, ילד ככל הילדים. בגיל 10 חודשים, סמוך לשעה 13:00 בצוהריים, ארי נחנק במהלך אכילת מרק כשהיה אצל המטפלת שלו. היא הזעיקה את מד"א וארי פונה לבית החולים אחרי שעבר החייאה.

 

 

"בשבת רגילה, כשהייתי עושה קידוש, כשהוא היה שומע אותי מרים את הגביע ואומר 'יום השישי', הוא פשוט היה מתחיל לצעוק, לצחוק ולחייך", מספר יוסי, אביו של ארי. "ביקשתי מהאחות לעשות קידוש אצלו בחדר. כמעט שאגתי את המילים 'יום השישי'. אנחנו מסתכלים על ארי וכולנו דומעים. הילד לא מגיב".

ארי בגיל 10 חודשים וכיום (צילום: חדשות 12)
ארי בגיל 10 חודשים וכיום | צילום: חדשות 12

החיים של המשפחה השתנו מהקצה אל הקצה. דירתם בשכונת רוממה בירושלים הפכה לבית חולים קטן. ארי נזקק לסיוע בכל דבר, אפילו בנשימה. עם הטרגדיה שפקדה את ארי המשפחה נאלצת ללמוד לחיות. אבל דבר אחד לא נותן לה מנוח – המחשבה שאולי ניתן היה למנוע את האסון.

יהודה פחימה, כונן איחוד הצלה, היה ממש מתחת לביתה של המטפלת, אבל בגלל שהמוקד שלו קיבל מידע חלקי בלבד ממד"א – הוא בזבז זמן יקר. "יצא בגל של איחוד הצלה: 'רש"י, ילד חנק'. זה מה שיצא והייתי צריך לחפש בכל הרחוב", הוא משחזר.

יהודה, שהיה במקום, התקשר למוקד איחוד הצלה, אך מאחר שגם להם לא הייתה כתובת מדויקת הוא נשלח לצד השני של הרחוב. "אני בדרך לרש"י, 8800, יש לך עוד פרטים?", נשמע יהודה בשיחה עם מוקד איחוד הצלה. המוקדן השיב לו: "יש לנו רק מה שהוא אמר לך, ליד לשכת הגיוס"."תוך כדי שאני שואל איפה ברש"י המקרה, הגיע רכב של כונן מד"א וצעק לי: 'איפה זה רש"י 40?'", מספר יהודה. "מיד הסתובבתי ונסעתי לרש"י 40. עלינו ביחד למקרה וראינו ילד במצב החייאתי. חנק זה סיפור של רגע אחד להגיע, לפגוש אותו לרגע. דקה לפני כן הילד היה מטייל. היינו מראיינים אותו כשהוא מטייל פה ומסתובב". אסתי, אימו של ארי, הגיבה בדמעות: "אני שומעת את זה ממקור ראשון בפעם ראשונה".

לא מדובר במקרה יחיד. בישראל פועלים היום שני ארגוני חירום רפואיים מרכזיים – מד"א ואיחוד הצלה. שני ארגונים שנמצאים כבר שנים במאבק על יוקרה מקצועית, כסף וכבוד. יש לא מעט מקרים שבהם ארגון אחד מוזנק, אך כונן מארגון אחר נמצא קרוב יותר ומתקשה להשיג את המידע בזמן אמת.

עד כמה המצב אבסורדי? כך זה נשמע כשכונן איחוד הצלה בשטח מנסה לקבל פרטים מדויקים ממד"א על אירוע באשדוד:

מוקד איחוד הצלה: "עם מי אני? בוקר טוב".
כונן איחוד הצלה: "בוקר טוב דור, זה יוני מאיחוד".
מוקד איחוד הצלה: "ועידה מול מד"א, באשדוד דום לב".
מוקדנית מד"א: "כן, מה הטלפון שלך?".
כונן איחוד הצלה: "054****".
מוקדנית מד"א: "תעודת זהות?".
כונן איחוד הצלה: "061****".
מוקדנית מד"א: "אני אגיד לך את האמת, אני לא יכולה לתת לך מיקום כל עוד אתה לא שולח לי את המיקום שלך. בעיקרון, הרחוב מאוד קטן, יש כוננים במקום, אתה אמור פשוט למצוא את הבניין".
כונן איחוד הצלה: "איזה בניין? 1, 2, 3, 4?".
מוקדנית מד"א: "אני לא יכולה לתת לך".
כונן איחוד הצלה: "כפרה עלייך, מדובר פה בחיי אדם. זה רחוב קטן".
מוקדנית מד"א: "אני מבינה, אבל אני לא יכולה לתת לך את המיקום".
כונן איחוד הצלה: "זה חיי אדם".
מוקדנית מד"א: "תקשיב, האמבולנס נכנס פה לרחוב, תעלה איתו, תחבור אליו. אתה תראה אותו, זה רחוב קטן, אתה אמור למצוא אותו".

כאמור, מדובר בעניין של חיים ומוות – דום לב באשדוד. אבל המוקדנית עסוקה בבדיקה האם הכונן מוכר, אף שעל הקו נמצא גם מוקד איחוד הצלה שהזניק אותו למקום. השיחה נמשכה כארבע וחצי דקות ולבסוף הגיעו אנשי מד"א ואיחוד הצלה יחד. האישה נפטרה בתום החייאה.

הקרב המסוכן של ארגוני ההצלה (צילום: חדשות 12, חדשות 12)
ארי ואמו | צילום: חדשות 12, חדשות 12

מוקדנית מד"א: "תאמין לי, אם הייתי יכולה לתת לך את המיקום – הייתי מביאה".
כונן איחוד הצלה: "חיי האדם האלה, זה לא בסדר המשחק בחיי אדם".
מוקדנית מד"א: "מה אני אעשה, זה הנהלים אבל אתם יודעים את זה. אתם יודעים את זה".

הבלגן חוגג גם בכיוון ההפוך – במקרה אחר כונן של מד"א שמע על אירוע שדווח לאיחוד הצלה, אך לא הצליח לקבל מהם את הפרטים למרות שהיה סמוך למקום.

כונן מד"א: "אני כונן ממד"א 19124".
איחוד הצלה: "ממד"א?".
כונן מד"א: "כן".
איחוד הצלה: "תתקשר למוקד של מד"א, אני לא יכול לעזור".
כונן מד"א: "המקרה עדיין לא הגיע למד"א. הוא כבר התקבל אצלכם ואני כבר על הרחוב".
איחוד הצלה: "אני לא מכיר אותך בתור חובש שלנו, אתה מבין?".
כונן מד"א: "הבנתי".
איחוד הצלה: "אתה מוזמן להיות חובש שלנו בשמחה ובאהבה, ואף אחד לא יתנגד לזה, אבל אני צריך לזהות אותך כרגע".
כונן מד"א: "אתה לא רוצה לתת לי פרטים?".

הקרב המסוכן של ארגוני ההצלה (צילום: חדשות 12, חדשות 12)
ארי, אביו ואיש איחוד הצלה | צילום: חדשות 12, חדשות 12

לא מדובר רק בהזנקת כוננים אלא גם בכל הנוגע לשימוש בציוד מציל חיים. לפני כחודש וחצי הייתה שרפה בשכונת הר ציון בירושלים. אנשי מד"א היו הראשונים להגיע לזירה.

איחוד הצלה: "איחוד הצלה, קובי".
כונן מד"א: "הר ציון, יש פה שרפה עם לכוד. אפשר רק את הקוד של הארון? אנחנו בלי ציוד".
איחוד הצלה: "למה? מה קרה?".
כונן מד"א: "יש פה שרפה עם לכוד".
איחוד הצלה: "יש שם שרפה עם לכוד?".
כונן מד"א: "ככה אומרים".
איחוד הצלה: "שנייה, תישאר איתי רגע. אתה לא חובש, נכון?".
כונן מד"א: "אני חובש".
איחוד הצלה: "חובש של מגן דוד?".
כונן מד"א: "כן".
איחוד הצלה: "שנייה, תמתין".

שתי דקות שלמות עברו וציוד עדיין אין. לטענת אנשי מד"א, בשלב הזה גם הכוננים עוד לא הגיעו לזירה. בשרפה נהרגה בסופו של דבר אישה בת 87.

כונן מד"א: "קובי…"
איחוד הצלה: "יש שם שלושה כוננים שלנו בדרך למקום".

המקרה הקשה של ארי הוא הטריגר להצעת חוק שמקדמת בימים אלה יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, עידית סילמן, שנועדה לסנכרן בין המוקדים של מד"א ואיחוד הצלה. "אתם ממדרים כוננים מאיחוד הצלה כדי שלא נגיע ראשונים. שלא יצא דוברות של איחוד הצלה לפני. תיתנו לנו להציל חיים", זעק זהר אלי מאיחוד הצלה בדיון איחוד מוקדי חירום בוועדת הבריאות של הכנסת ב-15 בפברואר.

כבר שבועות שראשי שני הארגונים מסתובבים בכנסת בניסיון לוודא שהחוק תואם את האינטרסים שלהם. כיום לפי חוזר משרד הבריאות, בעת אירוע חייב מד"א להזניק לאירוע את הכוננים הקרובים ביותר בלי קשר לשיוך הארגוני שלהם באמצעות אפליקציה שמפעיל הארגון. אלא שדיוני הוועדה חשפו שבמודל הזה יש לא מעט בעיות. אלפי כוננים של איחוד הצלה עוד לא מחוברים לאפליקציה, ומשרד הבריאות מאשר למסור מידע רק אחרי אימות ובאמצעות האפליקציה בלבד.

"חצי מהכוננים היום באיחוד הצלה לא מחוברים לאפליקציה", טען זהר אלי בדיון בוועדת הבריאות. "בושה וחרפה, רונן! אנחנו מתחננים למידע. מה הכניסה, מה הקומה, מה הדירה – אנשים רצים במדרגות ודופקים בדלת כדי למצוא את הבן-אדם, בושה וחרפה, רונן!".

במקרה נוסף, חובשת מכפר אורנים מאיחוד הצלה ניסתה במשך חמש דקות לקבל מידע על מקרה הסמוך לביתה, אך המוקדן דרש ממנה להוכיח שהיא במקום באמצעות האפליקציה, שלרוע המזל לא עבדה באותו הרגע.

ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, הסביר: "צריך להבין שאם אתה לא קובע כללים את מי אתה מזניק ואת מי אתה שולח לטפל בבית של המטופל, יש לזה גם השלכות אחרות. אנחנו מדברים פה על מערכת שמתפעלת שמונה מיליון שיחות טלפון בשנה, 800 אלף הזנקות בשנה. לא תמצאי מערכת בעולם שמדברת במספרים כאלה ולא קורה מדי פעם שמשהו מתפקשש".

עובדת מד"א שעלתה בזום בשם בדוי במהלך הדיונים בכנסת סיפרה עד כמה ההנחיות שמקבלים המוקדנים שמות אותם במצב בלתי אפשרי.

"אני זאת שיושבת מול הכוננים של איחוד הצלה ואו מנתקת להם את הטלפון או צריכה להתחיל לשאול אותם 101 שאלות, ובסופו של דבר, באמת, הכוננים האלה לא מגיעים", סיפרה. "לא יכול להיות שיהיה כונן מתחת לכתובת, אני יודעת שהוא בכתובת, אני יודעת שיש החייאה עכשיו על ילד בן ארבעה חודשים שטבע בבריכה ואני לא יכולה לתת לכונן הזה את הפרטים כי השיחה מוקלטת".

במד"א מסרו כי מדובר בעובדת שכבר הייתה בהליך פיטורים לאחר שמסרה מידע בניגוד להנחיות ומונעת משיקולי נקמה.

אחרי שבועות של כיפופי ידיים ועימותים הוסכם על פשרה – במקום שנציג איחוד הצלה יישב במוקד מד"א, כפי שקבע הנוסח המקורי של החוק, הוחלט שבינתיים יוקם ממשק משותף שיפעל בחצי השנה הקרובה ובמהלכו יועבר המידע על כל אירוע לשני הארגונים. "לצערי, התוודעתי לנושא החשוב הזה בזכות סיפור עצוב וקשה על ילד מתוק שלא זכה לטיפול המהיר בזמן אמת ונותר נכה", אמרה סילמן במליאה.

בינתיים החוק שוב נתקע והלחצים מאחורי הקלעים אדירים. גם אם יעבור כלל לא בטוח כיצד ייושם בהינתן העוינות בין הארגונים. המקרה של ארי הוא תזכורת כואבת למה מונח כאן על הכף ומה מחירה של כל דקה מיותרת של סכסוכים וכיפופי ידיים.

"אני לא יכול להימלט מהמחשבה הזו שאילולא כל חוסר התקשורת הזה ייתכן מאוד שארי היה ממשיך לגדול כילד בריא ורגיל", שיתף יוסי, אביו של ארי, ואימו אסתי הוסיפה: "הבן שלי נאבק על החיים ויכלו לעזור לו, ממש יכלו לעזור לו".


ממד"א נמסר בתגובה: "בכל הקשור לכוננים המוזנקים לקריאות המתקבלות במוקד 101 של מד"א ונמצאים תחת אחריותו, יודגש כי מגן דוד אדום פועל על-פי הנחיות משרד הבריאות ומידי יום מוקד 101 של מד"א מזניק אלפי כוננים  ברחבי הארץ מכלל העמותות והארגונים, בהם גם איחוד הצלה, הפועלים בשטח תחת אחריות מד"א. אנו מקבלים בברכה כל כונן שאושר על ידי משרד הבריאות ואשר הוריד את אפליקציית הזנקת הכוננים.

"במקרים המוזכרים, אותם כוננים לא עמדו בהנחיות של משרד הבריאות ולא היו מחוברים ליישומון ולכן לא ניתן היה להפעיל אותם. מדובר בחיי אדם ולא ניתן להפעיל כוננים שאינם עומדים בדרישות וממלאים אחר ההנחיות. במקרה של העובדת שפוטרה הרי שמדובר בידיעה שקרית. נבהיר כי העובדת הושעתה מהעבודה לפני למעלה מחודשיים לפני הופעתה בפני הועדה, לאחר שביצעה עבירת משמעת חמורה. ההליך המשמעתי של העובדת התקיים והסתיים טרם עדותה השקרית בוועדה וללא כל קשר אליה. ההחלטה על פיטוריה נתקבלה כדין ומסיבות ענייניות שאינן קשורות כלל לעדותה השקרית בוועדה".

"יודגש כי מד"א מברך על חוק איחוד המוקדים כפי שהומלץ על ידי הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות. המאבק הציבורי והתדמיתי שראשי העמותה איחוד הצלה מנהלים כנגד ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, מונע ממניעים זרים ופסולים והוא ראוי לכל גינוי. אסור לאף אחד להשלים עם הפצת פייק ניוז שקרי שמטרתו אך ורק להכפיש ולפגוע בעשרות אלפי עובדי ומתנדבי מד"א. לאחרונה אף קבע בית המשפט שאיחוד הצלה והעומדים בראשה מעורבים ברצף של פרסומים פוגעניים ושקריים שהיוו חלק מקמפיין סדור ומתוכנן, וחייב אותם בתשלום פיצויים".

מאיחוד הצלה נמסר בתגובה: "מדובר בהקלטות שבושלו על ידי מגן דוד אדום כדי ליצור מצג שווא של חוסר שיתוף פעולה מצד איחוד הצלה. רוב מוחלט של אירועי החירום מגיעים קודם למוקד מד"א כך שהפניה של מי שהזדהו ככונני מד"א תמוהה. איחוד הצלה משתף את מוקד מד"א באופן מיידי בכל מידע שמגיע אליו. למרבה הצער מד"א אינו משתף מידע מלא עם מוקד איחוד הצלה ועם המתנדבים שפועלים להציל חיים ללא תמורה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כל רשימת הכוננים שהוגשה למשרד הבריאות על ידי ארגון איחוד הצלה הועברה באופן מיידי למד"א לשם חיבור הכוננים לאפליקציה. לאחרונה, הוגשו רשימות כוננים ללא הפרטים הנחוצים לשם חיבורם. משרד הבריאות פנה לארגון איחוד הצלה לצורך קבלת הפרטים אך זה טרם השלים את המידע החסר".

"על פי עמדת משרד הבריאות יש לקבוע מוקד חירום לאומי אחד בלבד אליו יפנה כל אדם הנקלע למצב חירום רפואי. המוקד האחוד יפעיל את מערך האמבולנסים והכוננים, תוך שמירה על פרטיות המטופל. על כן, משרד הבריאות פועל בימים אלו לקידום הצעת החוק שיזמה יושבת ראש הקואליציה, חה״כ עידית סילמן, על מנת לאחד את כלל מוקדי החירום הרפואיים טלפוניים, באופן מקצועי ואחראי".

"הצעת החוק אמורה להסדיר את המצב הקיים ולהבטיח כי כל פונה למוקד החירום הלאומי יקבל מענה מהיר ומקצועי, ללא קשר לשיוך הארגוני של הכוננים בשטח. משרד הבריאות ימשיך לחזק ולייעל את הפיקוח על מד"א ועל ארגוני ההצלה השונים, כדי לוודא שתפקוד הכוחות באירועי חירום סדור ומאורגן, וששום שיקול זר לא משפיע על איכות השירות לציבור".

 

פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ
אימייל
הדפסה