דפנה ליאל

הזיגזג של זוהר: החוק שייטיב עם היועץ המשפטי של הכנסת – פרסונלי

בשבוע שעבר מספר ח"כים הכחישו נמרצות שהצעת החוק של היו"ר אדלשטיין לקבוע בעצמו את תנאי הפרישה של היועץ המשפטי היא חוק פרסונלי שנועד להטיב עם היועץ המכהן. אלא שאחרי ההכחשות, יו"ר ועדת הכנסת מיקי זוהר הודה במהלך דיון בפה מלא: "החוק הוא פרסונלי"

דפנה ליאל | חדשות | פורסם 05/06/18 22:25 

חברי הכנסת מנסים כבר כמה ימים להעביר חוק שנוגע לאיש אחד, היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, שומר הסף של המשכן, האיש שיכול להכשיר או לפסול את פעילות הח"כים מבחינה משפטית. מי שביקש את התיקון הראשוני של החוק הוא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שרצה לשלוט בעצמו בתנאי הפרישה של ינון. השבוע רוכך החוק כך שהיועץ המשפטי לא יהיה תלוי באדלשטיין לקבלת הקצבה המוגדלת, הוא יקבל אותה אוטומטית.

כבר היום זוכה היועץ המשפטי של הכנסת לפנסיה תקציבית נדירה. כשיפרוש, הוא יקבל 38 אלף שקלים מדי חודש. אחרי ההטבה הנוספת שאישרו חברי הכנסת, הקצבה תעלה ל-47 אלף שקלים – 9000 יותר כל חודש. לאורך שנים מדובר בהטבה ששווה מיליונים. אם יחליט לפרוש לפני הזמן, הוא יזכה לכמה מיליונים נוספים.

בדיון הקודם שנערך בשבוע שעבר ניסה יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ מיקי זוהר, לטעון שלא מדובר בחוק פרסונלי. "חקיקה זו היא חקיקה שהיא מדברת על כל יועץ משפטי שיהיה בכנסת ישראל מהיום והלאה ולכן הטענה שזו חקיקה פרסונלית היא טענת סרק", ציין.

אבל החוק מתייחס לבעלי פנסיה תקציבית בלבד, כמו זו שינון זכאי לה, שיטה שיורשיו כנראה כבר לא ייהנו ממנה. בדיון הבא זוהר כבר נשמע אחרת לגמרי לאחר שנמתחה ביקורת בוועדה והודה: "זה דיון פרסונלי, אני מנהל את הדיון כפי שאני מוצא לנכון, זה דיון פרסונלי. זה דיון בגמלתו של היועץ המשפטי של הכנסת. ככה החלטתי לדון, אני לא מפחד מכתבים. יש פה דיון על היועץ המשפטי לכנסת שמקופח בגמלה שלו".

מהכנסת נמסר בתגובה: "הטענות מופרכות ואינן עולות בקנה אחד עם המציאות. היועץ מקיים בשם הכנסת מאבקים מול משרד האוצר ולכן לגורמים שם יש אינטרס לנסות לפגוע בו וביושרתו. החוק אינו פרסונלי, שכן הוא יחול על כל משפטן שייבחר לתפקיד שזכאי לפנסיה תקציבית ויש רבים כאלה בשירות הציבורי. הניסיון ליצור מראית עין של תלות של היועץ בחברי הכנסת הינו חסר יסוד. עם זאת ועל מנת למנוע לזות שפתיים, פנה היועמ"ש ליו"ר ועדת הכנסת וביקש שאם ההצעה תקודם, ייכתב במפורשות שהיא אינה חלה עליו".

תגובת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "מדובר בתיקון שהיה צריך להיעשות מזמן. חבל שזה נדחה עד הכנסת ה-20 והיו"ר הנוכחי היה צריך לטפל במשהו שנקבע בשנת 2001".

קישור לכתבה באתר Mako

פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ
אימייל
הדפסה