דפנה ליאל

בנט ונתניהו: סרט מלחמה

בפרק הזה נכיר מקרוב את נפתלי בנט ואת יחסיו עם נתניהו: כיצד הפך האיש שעזב קריירה מבטיחה בהייטק כדי לעבוד עם נתניהו ליריב מושבע שלו. מה עומד מאחורי האובססיה של נתניהו לבנט, ומה הסיכוי שהפעם ילך בנט על הסוף בניסיון לשים סוף לשלטון נתניהו. רותם דנון, עורך ליברל ופרשן פוליטי יהיה איתנו.

 

משתתפים: דפנה ליאל \ רותם דנון

שלום לכם אנחנו בעוד פרק של עושים פוליטיקה בזמן הקלטת הפרק הזה נפתלי בנט יושב ראש ימינה מקבל יותר מעשרים מנדטים ברוב הסקרים היה זה שמעון פרס שאמר שהסקרים זה כמו בושם אפשר להריח אבל לא לשתות, אבל במקרה הזה זה לא כל כך משנה כי עצם התחזית הסקר הזה כבר משפיע על הפוליטיקה וגורמת לנתניהו לחשוב טוב טוב לפני שהוא הולך לסבב בחירות נוסף שהוא ממש לא יודע איך הוא יחזור ממנו. למה הוא לא יודע כי על פניו גוש הימין מקבל 67 מנדטים  השלטון שלו אמור להיות מובטח אבל בנט עבור נתניהו ולא רק הוא חידה, חלק אומרים שבכל מקרה ברגע האמת הוא יחבור לנתניהו כך שהשלטון של נתניהו מובטח. אחרים אומרים שבנט חצה את הרוביקון וכמו ליברמן הוא חושב שאסור לתת לנתניהו את המפתחות.

השאלה הזאת היא שאלת המפתח בפוליטיקה בימים אלה וכדי לנסות לפצח אותה נכיר את בנט קצת יותר מקרוב ובעיקר את מערכת היחסים המרתקת בינו לבין ראש הממשלה נתניהו.

איתנו פרשן הבית שלנו רותם דנון עורך ליברל ולשעבר עורך אולפן שישי שלום לך, עוד לפני שנתחיל המלצת האזנה לפרקים הקודמים שעשינו כמובן הפרק על ביידן אבל גם הפרקים שעשינו על ממשלת האחדות ועל הגנרלים בפוליטיקה תחזיות שהתממשו  אחד לאחד. אז נתחיל עם לשלוח את המאזינים שלנו לעשות שיעורי בית אחרי הפרק הזה,  ובינתיים נעשה עוד סקירה על בנט קצת בדומה למה שעשינו עם ליברמן וננסה לחזור לנקודת ההתחלה שלו מאיפה בכלל מגיע אלינו הפוליטיקאי הזה נפתלי בנט.

רותם : טוב אנחנו מדברים על אדם מאוד שונה בנוף הפוליטי הישראלי גם בגלל שהוא עכשיו בן אדם די צעיר הוא בן 48 הוא נכנס בגיל יחסית מבוגר ונראה כאילו היה כאן תמיד מבחינת המקצועיות הפוליטית מבחינתה הפסגות שהוא כבש וכו'.  אבל באמת אדם שונה נולד ב-1972 בן זקונים ההורים שלו עולים לישראל מארצות הברית אחרי הניצחון בששת הימים, ג'ים בנט האבא הופך למגייס תרומות לטכניון הם חוזרים חזרה עם שלושת הבנים לקנדה. ג'ים בנט הוא איש מכירות מאוד כריזמטי מאוד דומיננטי בנט יורש ממנו את התכונה הזאת זה חלק מהאישיות הפוליטית שלו כמו נתניהו ושוב כמו נתניהו בנט ממשיך להתחנך לחילופין גם בישראל וגם באמריקה הם חוזרים לישראל הם שוב נוסעים לשנתיים לניו ג׳רזי, הבנאדם יודע להתאים את עצמו למציאות משתנה.

דפנה: ההורים שלו שמאל ימין אנחנו יודעים שאצל נתניהו הבית הוא בית מאוד ימני.

רותם: ההורים שלו הם גם סיפור מאוד מעניין ההורים שלו היו יהודים שמאלנים ליברלים סאן פרנסיסקו סטייל אקטיביסטים למען זכויות אדם. בארץ הם עוברים מהפך קודם כל הם עוברים איזשהו מהפך יהודי וזה קורה בעקבות נפתלי הקטן בן הזקונים הולך לגן של חב"ד שם בקנדה שמים לו כיפה מתחיל תפילות והמשפחה מתחילה לעבור תהליך שפתאום כולם שמים כיפה כאילו זה דיי מדהים שבעקבות הילד הקטן המשפחה נהיית דתית בנט אגב באיזה שלב מוריד את הכיפה מחזיר את הכיפה זה סיפור אחר אבל עוד נדבר על הקשר שלו עם הדת ואיפה זה נמצא בזהות שלו כי זה משהו שאנשים די מתבלבלים לגביו בכל מקרה באמת תהליך לא שיגרתי חוזרים לארץ.

דפנה: גם גרם להם להיות ימניים כבר בגן?

רותם: היהדות והעליה לישראל עשתה להם איזשהו shift אוסלו עושה shift אפילו יותר גדול בנט עצמו  היה באטוס מאוד מאוד ציוני מאוד קרבי מאוד לוחמני ואותם  הורים שהיו מפגינים בשם ערכים ליברליים בארצות הברית וכולי כתף אל כתף את יודעת עם שחורים ופרוגרסיביים  וכו' פה בהמשך יפגינו נגד אוסלו משפחה שעברה תהליך, וגם אצל בנט הייתה לו תשוקה אידיאולוגית מגיל צעיר ותמיד היה אכפת לו מפוליטיקה ולא הוא אף פעם לא חשב על זה הוא אף פעם לא היה במקום הזה אבל את העניין של האקטיביזם המעורבות ללא ספק הוא יורש מהם ואם עם התהליך הזה שהם עוברים בארץ הוא חניך בני עקיבא הוא מספר לחניכים שלו שעל המדף שלו בחדר יש שני ספרים תמיד של מאיר הר ציון ושל יוני נתניהו מכתבי יוני כמו הספר שביבי ועידו אחים כמובן ערכו ואיגדו אחרי מותו של יוני אנטבה האתוס של בנט הוא אטוס ציוני חילוני הוא לומד אמנם תיכון דתי  שנקרא ישיבת יבנה אבל שוב מוסד מתון זה לא בית גידול למעפילי תרשים ביהודה ושומרון הבן אדם הוא באמת חי אל אטוס חילוני.

דפנה:  אז אפשר לומר שהוא צומח עם הרבה מאוד בוא נאמר גמישות מחשבתית ואידיאולוגית כדבר אחד וגם רק ככה שאפשר בוא נאמר לפתוח את הראש לרעיונות חדשים הערכים האלה האידאלים האלה תפיסת העולם הזו היא גם מה שמובילה אותו לשירות הצבאי שיהיה מאוד משמעותי בהמשך כשהוא כבר יעשה את הצעדים הראשונים שלו בעולם הציבורי.

רותם: מדוייק, הוא מתגייס לצה"ל ב-1990 כמו יוני וכמו ביבי הוא רוצה את סיירת מטכ"ל הוא מגיע אליה לצוות שלו מדביקים את השם צוות הדוסים העובדה שיש בו ארבעה חובשי כיפה כולל עמנואל מורנו שם מאוד מוכר לנו מוכר לנו ועוד נחזור אליו זה סיפור חשוב הוא רוצה קצונה הוא חסום שם מעבירים אותו ליחידה אחרת בשביל זה למגלן טל רוסו ממנה אותו למפקד פלוגה מדברים אז על בנט הצעיר כאדם משימתי מאוד ממוקד מטרה הרבה פעמים מדלג על האנשים שבדרך שזה דברים מעדויות שאנחנו מכירים על נתניהו עוד כחייל  שהם מאוד דומים לעדויות האופי על ביבי גם בצבא וגם אחרי וזה מאז ועד היום אם כי אולי בניגוד לביבי הוא פיתח אינטליגנציה רגשית יותר גבוהה וגם עוד נדון בעניין הזה אבל מבחינת אינסטרומנטליות ודבקות במטרה המשימה לפני הכל הם מאוד מאוד דומים בהקשר הזה ב-96 בנט מתקדם עדיין בקצונה יש מבצע ענבי זעם תוך כדי הבחירות לראשות הממשלה בין פרס לנתניהו בפעם הראשונה בנט עם החיילים שלו שם, יהיה שם סיפור מאוד מעניין זוכרת את הסיפור כפר כנא שחירב את המבצע גרם גם לסוף שלו שישראל יורה חמישה פגזים על מחנה פליטים של האו"ם  גורמת למותם של יותר מ-100 אזרחים הרבה מהם ילדים גינוי חריף המבצע נקטע בטרם עת יש עכשיו מלחמות גרסאות הרבה אומרים ששרשרת טעויות בעקבות הפיקוד של בנט  גרמה בסוף להפגזה הזאת ולסיפור כפר כנא בנט מכחיש כך או כך הסיפור של כפר כנא גומר לשמעון פרס את הבחירות כי עשרות אלפי ערביי ישראל לא יוצאים להצביע בבחירות הישירות ונתניהו מנצח בפחות משלושים אלף קולות בנט לא אוהב את הסיום של המבצע הוא רותח על זה הוא חושב שהפוליטיקאים מאלצים את הצבא לפעול באמצעים לאינטרסים זרים בכל מקרה יש ירידת מתח בכל מקרה הוא לקראת שחרור הוא משתחרר  דקה אחרי זה הבחירות.

דפנה:  יכול להיות שזה גם גמר את המשך הקריירה הציבורית של בנט?

רותם: הבן אדם אף פעם לא תכנן מסלול ואמר לשם אני הולך לשם אני ממוקד, אגב גם ביבי לא היה כזה ביבי למד ארכיטקטורה ביבי למד מנהל עסקים הוא היה יועץ עסקי הוא היה מנהל שיווק בחברת רהיטים הוא חשב על עסקי תקשורת הוא חשב על הרבה דברים החיים הובילו אותו לשם, בנט זה אותו דבר כלומר זה לא מאוד שונה מהעובדה הזאת.

דפנה:  אז בשלב הזה אחרי שהוא משתחרר מהצבא למרות שיש לו ככה

רותם: הוא משתחרר מהצבא בבחירות 96 ומה שמעניין תראי הוא מסתכל על ביבי אותו אח צעיר של יוני וכשהוא מפציע באייטיז בנט מספר בזמנו שהוא מאוד מתלהב מהדבר הזה מהביבי בן אדם שבא מאמריקה וכובש את הליכוד וכו' וב-96  בנט הצעיר שיוצא באותו רגע מהצבא זה פעם ראשונה שהוא עשה משהו פוליטי הוא הולך לסניף הליכוד לוקח שלטים ועומד בצמתים בחיפה עם אבא שלו אחרי זה הוא ואבא שלו נשארים ערים כל הלילה לחכות לספירה וכשביבי לוקח זה רמת אושר עילאית אתה בנאדם באקסטזה בכל מקרה על פוליטיקה הוא עוד לא חושב הולך ללמוד משפטים בירושלים ומחפש את דרכו יש לו אבא של חבר מהיחידה מהלימודים שהוא בעסקי הטכנולוגיה זה ימי הסטארט-אפים קצת לפני זה יש חברה ירושלמים אחרים שאנחנו מכירים checkpoint שעושים הנפקת ענק בנט אגב היה ונשאר מעריץ של גיל שוויד משם ומתכנסים שלושה חברים ומחליטים אפילו שיש בניהם רק טכנולוג אחד אנחנו הולכים להייטק ושם מתחיל הפרק המשמעותי הגדול ביותר חוץ מהפוליטיקה כמובן בחייו הבוגרים הם מקימים ב-99 את חברת סיוטה המוצר הוא מדבר על אבטחת מידע על לשירותי בנקאות באותה שנה הוא מתחתן גם עם גילת חילונית הרב שמחתן אותו זה פרופסור דניאל הרשקוביץ לימים יו"ר הבית היהודי מתמטיקאי אדם ליברלי דתי מתון אבל אותו רב שחיתן אותו הרשקוביץ תמך בפריימריז בזבולון אורלב ולא במישהו חיתן סתם זה סיפור קטן.

דפנה: אנקדוטה, אז הוא בעצם מתחיל את הקריירה העסקית שלו אגה שהוא בא מבבית עסקי עדיין בוא נאמר אפשר להגיד שהוא התחיל מאפס.

רותם: אגב מבית מאוד  עסקי אותו ג'ים בנט  אחרי הטכניון וכו' הלך להיות יזם נדל"ן ומתווך ומשקיע בנדל"ן הפך לאדם מאוד מאוד אמיד כנראה יותר מבנט עם כל האקזיטים אבל בנט עושה את הדרך שלו לבד כלומר זה משהו שמאוד מאפיין אותו וגם הוא גם כשהוא נכנס לסביבה אחרת הוא נטמע בה והוא לומד אותה כשהסיוטה מגמגמת והגיוסים שלה אוזלים הוא לוקח את המנכ"לות  של החברה ועוזב לניו יורק עם גילת והוא יבלה שם הרבה שנים עכשיו זה שנים מרתקות בועת הדוט-קום מתפוצצת וזה מקשה עליהם מאוד התאומים קורסים הוא גר בלב מנהטן באיזה שלב הוא חי כמעט מהיד לפה הם לא גומרים את החודש אבל הם דבקים במטרה הם עושים שינויים  במוצרים מגייסים כסף חדש ומסמנים אותו גם אז כבן אדם שמאוד ממוקד מטרה אבל גם השותפים שלו סיפור אז על אדם שיש לו גם קשב נמוך התמודדות בעייתית עם ביקורת שחושב שהוא יודע יותר טוב מכולם.

דפנה: מעניין כי דווקא בהרצאות שבנט נותן על איך להצליח בעסקים הוא פותח את ההרצאה בזה שהוא הוא שואל מה דעתכם הדבר הכי חשוב, כך כל אחד מעלה את הרעיון או אתה יודע או כסף או זה והוא תמיד אומר מה שהכי חשוב זה הצוות זה החברים שלך.

רותם: תראי הוא מאוד מחוייב לצוות אבל הוא לא תמיד היה קשוב לביקורת הוא לא תמיד קשוב לרעיונות הוא משתנה עם הדברים זה בנאדם שמקשיב לומד מפנים יודע להודות בטעויות  בכל מקרה מבקר מידי פעם אבל בתקופה הזאת הוא מספר עליה תמיד שהוא החליט לא להיות ישראלי שם בחו"ל לא להיות relocate   אלא להיות אמריקאי לגמרי והוא חי שם כאמריקאי הוא חווה את מנהטן הוא מתחיל להתעניין בפוליטיקה אמריקאית הוא שם. הנגיעה היחידה זה שהוא מפורסם ביקורים בארץ.

דפנה: מזכיר את בנג׳מין נתאי.

רותם: בן ניתאי היה יותר מחויב לאמריקאיות שלו, בנט לא היה רחוק מזה בנט אגב כן על הקו כחלק מסיוטה זה כאן בארץ הפיתוח שלהם והוא מגיע לפה וזאת גם הפעם השנייה ששוב משהו מדגדג לו מבחינה ציבורית זה כשאריאל שרון מכריז על ההתנתקות בביקורים של בנט הוא הולך לכמה מהמחאות של גוש קטיף לכמה מהצעדות הגדולות נזכיר שבאותה תקופה ביבי מגמגם סביב ההתנתקות זה גם משהו שאיך שהוא יגיע אחרי בסוף 2005 אחרי ההתנתקות האקזיט מגיעה סיוטה נמכרת במאה ארבעים וחמישה מיליון דולר בנט הוא אמנם במייסדים ויש לו עילה גדולה של אדם שעשה אקזיט וכולי וכולי אבל היה שם המון סיבובי השקעה והמון גיוסים הוא מאוד דולל הוא יוצא לפי הערכות עם שלושה מיליון וחצי דולר לבין ארבעה מיליון דולר זה לא המון זה יפה, זה בעיקר מספיק כדי לבנות את בית החלומות שלהם ברעננה סביבה כזאת שהיא בין חילונית לדתית מאוד מתונה כן הבן אדם אף פעם לא שקל לגור בהתנחלות.

דפנה: זאת אומרת זה לא ניר ברקת שהוא טובע בכסף

רותם: לא, ניר ברקת והראל מרגלית זה אנשי הון סיכון זה יזמים זה סוג אחר בנט היה שם אדם שבנה מאפס והיה מנכ"ל בלי להבין משהו בטכנולוגיה והצליח סך הכל חוזרים לישראל ומחפש את הדבר הבא והוא מחפש אותו בהייטק הוא מתחיל לפרסם טור אישי בדה מרקר שאנשים מאוד אוהבים סיפורו של מנכ"ל סטראפ שהוא מייעץ ליזמים למנהל חברות יודע לכתוב אנשים נדלקים על הטור הזה.

דפנה: זה די מדהים לראות כמה השקות  עוד לפני שנגיע למערכת היחסים שלו עם נתניהו כי בשלב הזה הם עוד לא נפגשו אבל זה מדהים לראות כמה נקודות השקה יש לו לנתניהו גם נתניהו פילרטט עם התקשורת אומנם ברמות יותר ככה בא נאמר היה לו חלומות יותר גדולים למשוך בחוטים אבל זה מעניין שגם בנט עבר את עברת התחנה הזאת שהיא בכל זאת דרך העיתונות ונמשך כבר אז לדברים האלה.

רותם: הוא עוד לא חושב על הדברים האלה אבל כנראה משהו רדום מדגדג אצלו לא משנה הוא מתגייס לעוד חברה ומסיים את העניינים בסיוטה עושים מסיבת פרישה יום אחרי מתחילה מלחמת לבנון השנייה אנחנו ב 2006 והוא נקרא למילואים והוא הולך למילואים והוא עובר שם חוויה מאוד מאוד משמעותית הוא רב סרן כבר הוא הגיע לדרגה הזאת במילואים הוא מרגיש שם שהמלחמה מנוהלת בצורה מחפירה הוא לא מאשים אגב  את הדרג המדיני הוא מאשים את הדרג הצבאי הוא מבין שהתוכניות לא יכולות לעבוד קונספטואלית הוא חושב שצה"ל לא מעביר את התמונה לדרג המדיני הוא אומר אני חייב להגיע לראש הממשלה אני חייב להגיע לאולמרט אני חייב לספר כל מה שקורה פה בשטח דרך מיכל צור שהייתה שותפה שלו הוא מגיע ליוחנן פלסנר שאז הוא ח"כ בקדימה פלסנר  מחבר אותו לאחד מבכירי קדימה ובנט שם באמצע המלחמה מהשטח באזור הערכות בג'וארה  מדבר עם אותו בכיר בקדימה מספר לו הכל וההוא אומר לו תשמע אין לי השפעה ובנט ממשיך לתוך המלחמה והוא מספר אז לחברים שלו שזה תקופת התסכול הכי גדולה של החיים שלו כי הוא מרגיש שהוא מוביל אותם למשימה שאין לה סיכוי להצליח והוא לא מבין איך הוא עושה את זה והוא נטרף הוא פשוט נטרף.

דפנה: אגב זה מאפיין אותו לאורך כל הקריירה שלו העניין הזה של לרדת לשטח ולבדוק הוא כשהוא גם כשהוא יגיע לתפקידים בכירים או עדיין הקפיד לעשות את זה הפוך

רותם: ולעקוף סמכויות ולחרוג מאזורי הסמכות שלו וכולי וכולי, בתום המלחמה הוא מפרסם טור מאוד חריג שוב באזור שלו בדה מרקר שזה קינה לאחד מחבריו על הקבר של עמנואל מורנו ושם גם סביב המוות של עמנואל מורנו נולד הבנט החדש ואיך זה קורה יש לנו עוד גיבורה בסיפור שקוראים לה איילת שקד איילת שקד היא אז גם מישהי שמדגדג לה מאוד פעילות ציבורית למרות שהיא מאוד מצליחה בהייטק היא  מהנדס מחשב ואחרי זה מנהלת שיווק בחברת הייטק אבל היא הולכת להיות מנהלת הלשכה של בנימין נתניהו שבאותה תקופה הוא יהיה יו"ר אופוזיציה בראש סיעה של 12 מנדטים הליכוד כמעט נמחק, וביבי צריך ראש מטה וביבי רוצה לחפש מחוץ לסקופ מחוץ לחשודים הרגילים מחוץ לאזורים הפוליטיים הוא אומר חפשו לי הוא שולח כמה אנשים לחפש ביניהם איילת, איילת עושה טלפונים מגיע דרך ארז אשל אם את זוכרת אותו דור שלם עשה מהפך רעיוני פעיל והוא היה במגלן עם בנט הוא היה איתה באוניברסיטה הוא מספר לה על המנכ"ל הצעיר אז שעשה אקזיט שהוא מעריץ של יוני נתניהו את כל הסיפור הזה שהוא גדל באמריקה הכל נשמע פרפקט ושמרגיש שהוא רוצה להיות מעורב ציבורית, ובנט בדרך אל או מהאזכרה של עמנואל מורנו שאגב ביבי דיבר בה אבל בנט וביבי מעולם לא דיברו לא הכירו בנט מעולם לא הכיר אף דמות פוליטית לא דיבר מעולם עם אף דמות פוליטית חוץ מאותה אפיזודה מהשטח במלחמת לבנון השנייה,  והוא מקבל טלפון מחבר של ארז אשל והוא אומר לו  תקשיב יש איזה גישוש ראש מטה של יו"ר האופוזיציה של ביבי  היית מעוניין שיגששו? בנט אומר בלי לחשוב בלי להתייעץ עם גילת בלי כלום מיד אומר כן רוצה! מתחברים לארז מתחברים לאיילת הוא ואיילת נפגשים בבית קפה בקניון רננים היא מתרשמת ממנו מאוד היא מעבירה אותו אל ביבי הוא מגיע לראיון ראשון אצל ביבי ושרה ביחד זה קורה במלון מנדרין בכנס של וותיקי הליכוד מתרשמים מאוד או אחרי זה עוד פגישה עם ביבי ביבי עף עליו בנט נכנס להיות ראש מטה של ביבי עכשיו ביבי בונה על הבן אדם הזה לשנים זה כאילו הוא מרגיש זה קליק יש לו מעט קליקים שעובדים לשנים בסוף הרי כולם מתהפכים עליו את כולם הוא זורק כל כל מי שנמצא בחדר אצלו בלשכה מגדעון סער ואביגדור ליברמן כולם.

דפנה: נקודת הפתיחה היא נורא מעניינת כי בעצם בנקודת הפתיחה נתניהו אוהב אותו ומוקסם ממנו גם כי הוא משדר משהו שלא מעוניין בפוליטיקה לא רוצה לאיים על הפוליטיקאים

רותם: בחיים לא הגיע בנאדם כזה אל ביבי בחיים סיירת מטכ"ל קרה לבן הראשון שלו על שם יוני נתניהו סטארטאפיסט אנגלית שפת אם כיפה על הראש כאילו חבילת החלומות וגם לא משדר כרגע באמת כמו שאת אומרת שהוא רוצה פוליטיקה הוא רוצה רק פעילות ציבורית הוא רוצה לשרת.

דפנה: נכון הרי שרה יושבת שם בישיבות כדי לבדוק האם הבן אדם בא לאיים על נתניהו או לא ונקודת ההתחלה זה נראה שהוא מושלם גם במובן הזה שאין לו אמביציה מעבר לעשיית טוב.

רותם:  ודיברנו בעבר על העובדה ששרה תמיד אומרת אני רוצה חובשי כיפה אני סומכת עליהם הם לא ישקרו, בגלל זה הסביבה של ביבי לאורך השנים יותר ויותר מבחינת אחוזים הפכה לחובשי כיפה אז יש לה השפעה מאוד חזקה בהקשר הזה והיא מאוד סמכה על בנט בהתחלה וביבי אמר אני אבנה את הבן אדם הזה הוא יהיה איתי לשנים הוא מחבר אותו לכל הלשעברים  לכל היועצים לכל המקורבים מחבר אותו לעיתונאים מחבר אותו למובילי דעה ובנט הולך ויושב עם האנשים האלה שעתיים שלוש בתי קפה בתל אביב ואנשים מה אני אגיד לך כאילו אומרים אוקיי יש פה בן אדם שעשה משהו אבל שחצן חושב שהוא יודע יותר טוב מכולם חושב שהוא ימציא את הגלגל והם אומרים לו תקשיב כאילו אתה נכנס למקום אחר אתה לא מכיר את הפוליטיקה זה לא מה שאתה רגיל אליו אתה אומר אתה תשנה את ביבי אתה תהפוך אותו לכזה אתה צריך להתחשב בקודמים שלך ואתה צריך להתחשב במעגל המקורבים שלו ואתה צריך להבין שלפני הכל זה שרה ואתה צריך להבין שביבי מנהל את עצמו ולא אתה מנהל אותו שאתה רוצה להביא את ביבי לעשות משהו אתה צריך ליצור קואליציה סביבו עם אחרים ואז להביא אותו לזה לא אני אנהל אותו אני אעשה אותו אני אהפוך אותו .

דפנה: יש על זה הרבה הייטקיסטים שאנשים שהגיעו מהייטק לפוליטיקה שהם חושבים שמה שעבד שם יכול לעבוד גם בספרה הציבורית וזה כ"כ שונה.

רותם: אני אתן לך צד היסטורי לא קשור ונחזור לזה פעם יושב איש תקשורת בכיר עם בנט ובנט מוציא את הלוח במשרד שלו הלוח המחיק, ואומר לו שים לב ואז מתחיל לשרטט איזשהו דיאגרמה שבעצם משקף את שידור של מהדורה מרכזית וכאילו ממציא איזה פטנט סטרטאפ  על המקום איך לעשות את המהדורה המרכזית בעצם מותאמת אלגוריתמית מהתגובות המיידיות של הצופים ושתערך כך כלומר לא עיתונאית לא אינסטינקטיבית זה סוג של גישה שאני חושב שהיא התרככה אצלו והשתנתה הוא הרבה יותר מוטה אנשים.

דפנה: כל מי שמגיע לספרה הציבורית מבין שלהזיז דבר עט מימין לשמאל זה בוא נאמר לוקח איזה יום יומיים.

רותם: בדיוק,  takes a village להזיז עט. בכל מקרה הוא אומר גם במובן של שרה אומר לא לא אצלי זה לא יעבוד ככה הבנתי מה סיפרתם לי הבנתי מה הדיבור הבנתי שהיא ראיינה אותי סבבה חומה סינית אני מנהל! אני פה!.

הפיצוץ עם שרה מגיע לי מההתחלה אם זה הוא ואיילת שורדים כלומר הם ממשיכים שם באזור השנתיים והם עושים שם דברים משמעותיים אני מזכיר לך שזה אחרי מלחמת לבנון השנייה עכשיו אנחנו בתקופה של הרב הדיבור על ההפגנות נגד ביבי ואיך מנסים לצבוע אותן אבל זה באותה תקופה שיש מחאת מילואימניקים שהיא הדבר הכי אפקטיבי  נגד אולמרט וביבי מתדלק אותה בדרכים לא דרכים בכסף לא כסף ובנט איתו ובנט לומד מהדברים האלה איך לעשות אופרציות פוליטיות דיי מלוכלכות מתחת לרדאר בלי להשאיר טביעות אצבע ואיך להרוג שלטון ככה .

דפנה: ובכל זאת רותם איפה הדברים מתחילים להתקלקל ציינת ששרה מהר מאוד עולה על זה שהבחור הזה אמביציוזי.

רותם: לא שהוא אמביציוזי שהוא ממדר אותה שהוא לא סר למרותה היא נטרפת מזה היא לא מוכנה כאילו זה לא יקרה אבל ביבי עדיין שומר עליו ביבי רוצה לשמור עליו כנכס הוא אומר הבחור התיישר בסוף איילת אגב היא בכלל לא גם היא כאילו נורא מתחברת לנפתלי בשלב הזה אז שרה מזהה אותם כצמד ויש דיבורים על זה שמדברים שהיה ביניהם רומן וכולי ולכלוכים זה עלה פה ושם בחקירות בשיחות סלון וכולי מעולם לא ביניהם רומן אני לא יודע אם שרה באמת אמרה את זה או לא.  זה עוד יהיה בחקירות .

דפנה: זה גם מופיע בספר של חנוך דאום שהיא מבקשת ממנו להדביק להם את זה.

רותם: נכון, וזה אווירה רעילה אבל ביבי עדיין מתעקש לשמור עליו בנט בונה תוכנית של 10 נקודות איך לחזור לראשות הממשלה חריש עמוק בארץ, דיגיטל, מהפכת התנהלות, מעגלים, פריימריז מוקדמים את זוכרת אז אם פייגלין שסילבן פורש בטוח שסילבן ינצח אותם.

דפנה: איפה השבר כל עוד שזה עובד נכון זה עובד בסדר אבל הרבה אבל לא בסדר שם.

רותם: זה לא עובד נכון כשביבי חוזר הביתה הוא מקבל את המוות על השניים האלה בעיקר על בנט ובנט אשם בזה והוא ידע את זה, הוא מעלה באש את כל מה שהיה לפניו וזה לא רק שקה כלומר הוא שורף את כל מי שהיה שם הוא ממדר אנשים הוא משתמש בח"כים הם מרגישים מנוצלים בשביל המשימות של הליכוד הוא באמת הוא מייצר המון אנטגוניזם אנשים לא סובלים אותו שם. עכשיו בין אנשים שלא סובלים אותו שם שוב זה אותם מעגלי מקורבים של ביבי ושרה והאנשים האלה מאוד קל להם אחד לדבר על אוזנו של ביבי ובעיקר לדבר על אוזנה של שרה ולהרעיל עוד יותר נגד בנט, אז נקודת הרתיחה מתקרבת נקודת הרתיחה מגיעה על פי העדויות סביב זה שבנט אמנם אקזטיסט וכולי  אבל הבנאדם עדיין צריך כסף להתפרנס וכשאתה עובד אצל ביבי אתה לא מרוויח הרבה אלא אם אפשר לשפר אותך בג'וב מדינתי או ג'וב ליכודי  נחשק ועם הרבה כסף והרבה פעמים עוזרים שלו את יודעת צריכים גם לשלם על הדברים ומעולם לא יראו החזר ובנט ואיילת אומרים אנחנו לא גומרים את החודש עם כל הכבוד שבאנו מההייטק אנחנו רוצים החזרים ובלי ששרה יודעת ביבי פותח את הכיס ונותן להם החזרי הוצאות שרה כמובן מגלה פיצוץ אלוהים השניים מסיימים את דרכם.

דפנה: מתי מתפוצץ הסיפור סביב ביבי טורס והחשד שהם היו מעורבים בהדלפת מידע משם.

רותם: זה ארבע שנים אחרי ב-2008 מתפוצץ הסיפור הם עדיין קודם כל נקשרו מאוד אחד בשני הפכו לשותפים הם מכירים תוך כדי מחאת המילואימניקים יועץ תקשורת מאוד צעיר שביבי לא מזהה את הכישרון שלו והם לוקחים אותו איתם הם הופכים לטרויקה קוראים לו משה קלוגהפט  בנט ממש מזהה את הכישרון חסר רחמים שלו והם עוזבים. עכשיו בנט עוזב הוא לא יודע הוא אומר המחשבה באמת שלו ושל איילת הייתה לצמוח בפוליטיקה ללכת לפריימריז בליכוד אבל כולם חיממו נגדו את שרה.

דפנה: הוא  דיבר על זה במונחים שהוא ואיילת שקד הם היו נפגעי שרה נתניהו הצליחו לצלוח את זה יחד וזה אולי זה גם מה שליכד אותם .

רותם: או כמו שהוא קרה לזה  עברתי קורס טרור אצל שרה כך הוא הגדיר את זה .

דפנה: אז איך אנחנו מסכמים את הפרק הזה של נתניהו ובנט באיזה אווירה הם נפרדים כל אחד לדרכו?

רותם: כל הידיעות מסביב אומרים שזה פיצוץ ושריפה שאי אפשר לחזור מהם אבל אנחנו יודעים שני דברים אחד שבנט מספר לאורך השנים שדווקא הוא וביבי סיימו בטוב בסוף עמדו שם חיבוק קצר איחלו אחד לשני בהצלחה וכאילו No Hard Feelings ויאללה איש איש לדרכו וכאילו זה שרה שמתדלקת את הכל.  בנט יעשה אחרי זה דברים ואנחנו נגיע אליהם שיהפכו את ביבי גם לאויב כלומר למישהו שרוצה לחסל אותו מוקדם מאוד אבל באמת אני לא זוכר מקרה בין כל פרחי ביבי והיו הרבה כאלה וכולל כל אלה שהתהפכו עליו והפכו לשונאים ולאויבים הכי גדולים שלו שהייתה אבטחה כל כך גדולה וזה הפך לאיבה כל כך גדולה. עכשיו נגיד ליברמן שדיברנו עליו היה המון שנים איתו זה לא אפיזודה כזאת קצרה ושריפה כזאת מהירה.

דפנה: אגב  בני ציפר שראיינתי פעם בהקשר של האיבה בין משפחת נתניהו לאיילת שקד אבל לא משנה זה היינו הך עם בנט בעצם אומר מהצד שלהם זה היה מאוד רציונלי כי הם דיברו כבר בצורה די גלויה ואולי זו היתה אחת הטעויות שלהם שיש להם אמביציות פוליטיות זה לא היה סוד שאיילת שקד מכוונת להיות חברת כנסת אז בראייה של שרה הם היו יריבים פוליטיים שצריך לחסל היה בזה איזה רציונל.

רותם:  כן, אבל הם עוד לא צמחו וביבי ושרה עדיין מכניסים אנשים לרשימה הם יכולים להכניס נאמנים לא צריך לשרוף כל בן אדם שרוצה להיות חבר כנסת איילת הייתה באמת ליכודניקית הייתה חברת סניף צפון מרכז של הליכוד בתל אביב היא מחוברת לליכודניקים נפתלי רצה להיות בליכוד הכל נכון, אבל נפתלי אמר בסדר אני מבין עכשיו אני חסום במובן הזה בוא נלך לכיוון אחר אז מחברים אותו עם בוגי וב-2009 יש לו אבטחה מביבי אחת מהרבה מאוד אבטחות להיות שר ביטחון הוא לא מקבל זה ואהוד ברק מקבל את זה והוא מאוד מתחבר לבנט יש קליק הוא מייעד אותו להיות רמ"ט אולי אפילו מנכ"ל משרד הביטחון בוגי בסוף מקבל את הפיקציה שנקראת המשרד לעניינים אסטרטגיים סבבה הכל בסדר בנט אומר אין לי בעיה בנט רוצה מאוד להיות מנכ"ל המשרד הזה בוגי רוצה שהוא יהיה הזוג נתניהו אומר לא יקום ולא יהיה המינוי מת תביני הוא היה יכול להיות מנכ"ל משרד ממשלתי חסר חשיבות במקום לפרוץ תוך דקה אחרי כפוליטיקאי מבטיח מוקדם ומהר וזה קורה כל הזמן אנחנו נראה את Pattern  הזה חוזר על עצמו ביחסים עם ביבי לבנט.

דפנה: כן על זה אומרים לא נכנס דרך הדלת אז נכנס דרך החלון רק הפוך במקום להיכנס לחלון הלך בסוף לדלת.

רותם: אבל במה זה שונה, זה שונה בעובדה שהכל הקלקולציות של ביבי לגבי דמויות פוליטיות לגבי מהלכים פוליטיים הם בדרך כלל יותר מדויקות מ-שכל באדם אחר בהקשר של בנט הרבה פעמים הוא עושה מיסקלקולציה חריפות כולל האחרונה ואנחנו עוד כמובן עוד נגיע אליה.

בנט חוזר להייטק הולך למרכז חברת הייטק אחרת לאיזה זמן הוא מועמד למנכ"ל Waze  אבל הם הולכים למישהו אחר. גילת מגדילה את עסקיי הקינוחים שלה הוא מייעץ לחברות ההיי-טק וכולי אבל החיידק הפוליטי שם הוא לא עוזב.

דפנה:  באיזה שלב הוא הוא מחליט שהוא פונה לבית היהודי כי זוהי נקודת המפנה הפוליטית הכי גדולה שלו?

רותם: יש נקודת מפנה פוליטית חשובה אולי קצת פחות אבל מאוד חשובה לפני, זה כשדני דיין פונה אליו יו"ר מועצת יש"ע דאז אנחנו מדברים על תקופה מאוד משמעותי במועצת יש"ע זה התקופה שביבי שם עם המטבחון עם מרידור עם ברק ואובמה נכנס לתפקיד ונאום בר אילן והקפאת התנחלויות ומועצת יש"ע רוצה לצאת למלחמה והם שמים את העין שלהם על בנט הם מגייסים אותו כמנכ"ל הוא קלוגהפט ואיילת מתייעצים אומרים סבבה אפשר להתקדם פוליטיקה גם דרך שם דרך הגבעות למרות שזה ממש לא האזור שלנו אנחנו נלך דרך הכיפות  בפעם הראשונה בנט הופך ליריב של ביבי הוא מוציא נגדו קמפיינים, קמפיינים על ההקפאה הוא אומר מילה זה מילה הבטחת לא תהיה  הקפאה מילה זה מילה, זה עוד לפני ליברמן.

דפנה: ואגב הוא מתחיל שם גם את הניסיון שלו להפוך את הציונות הדתית בעצם למשהו שהיא לא הייתה כל כך עד אותו רגע להביא אליה קהלים חדשים לפתוח אותה יותר לציבור את המסע הזה הוא מתחיל שם.

רותם: נכון, שזה אפיזודה שהוא לא הצליח בהם והוא לא הצליח בהם אולי עד שהוא הצליח בין באמת כי עד עכשיו הוא לא הצליח בין לגמרי חוץ מהסקרים של עכשיו ובסקרי עבר ואולי קצת בהצבעה של 2013 לא משנה במועצת יש"ע  למרות שאנחנו יודעים שכבר הייתה לו אפיזודה פוליטי והוא אמור להשתכלל  וללמוד שוב אותן טעויות אומנם הוא מביא את המועצה להישגים בקמפיינים ובפעולות באמת פורצות דרך, אבל שוב הוא עקשן הוא יודע  יותר טוב מכולם ויש מולו ראשי מועצות חזקים פוליטיים משופשפים ראשי המתנחלים דמויות שאנחנו מכירים הם לא בולעים אותו והוא לא בולע אותם, וחוץ מזה יש גם את העימות הענייני הראשוני עם  ביבי וזה כבר לא שרה  או מעגלי המקורבים ששורפים אותו שם זה בנט עצמו מאגף את ביבי מימין תוקף אותו מימין אובמה וקרי וכולי וכולי וביבי נטרף נטרף מזה, ותוך כדי החיכוכים בתוך מועצת יש"ע בנט לא בונה עליהם הוא עובד עם איילת שקד ועם קלוגהפט על הסטראפ הבא שלהם שנקרא ישראל שלי שישראל שלי זה מה שימציא אותו באמת בעין הציבורית הם מקימים אותם מקביל לכהונה הם מנסחים את האסטרטגיה תנועת ימין שלא מדברת רק על ארץ ישראל השלמה, אלא על איפה נמצא הימין בציונות, במלחמה, באנטישמיות, בחו"ל בתקשורת הישראלית בתרבות הישראלית .

דפנה: צריך לומר זה היה גוף מאוד מאוד אגרסיבי מאוד מאוד נושך שקלוגהפט עצמו כבר התנצל על הקמפיינים הכל כך בוטים שהוא עושה שם.

רותם: בדיוק,  בתקופה ההיא שאנחנו מדברים לפני עשור מסתכלים אנשי מרכז שמאל תקשורת על הדבר החדש הזה נפתלי בנט ואנשים שמלווים אותו אומרים  אלה אנשים הכי מסוכנים שקמים פה, הרי מה זה באמת ישראל שלי זה גוף שהמטרה שלו זה קמפיינים והם מסמנים למעשה מי ציוני טוב ומי בוגד והם תוקפים. את זוכרת את הקמפיין נגד גל"צ שלהם סכין בגב החיילים כך הם קראו לגל"צ מאות אנשים מקבלים מסרונים מדוברי חמאס ופתח שאומרים לכאורה אנחנו תומכים בגלי צה"ל מתנגדים לסגירת התחנה הם מתחזים לאנשי גלי צה"ל מתקשרים לפלסטינים הם הולכים על הראש של שחקנים זוכרת את הסיפור של דביר בנדק שאמר אני לא רוצה להופיע בשטחים זהו הוא אויב עצומות קמפיינים ולחסל לו את הפרנסה.

דפנה: גם ראשי ארגוני זכויות אדם וכדומה עם קמפיינים מאוד מאוד אכזרים שלמעשה שמים אותם בשורה אחת עם המחבלים.

רותם: ממש, מאוד אגרסיבי אבל גם מאוד יצירתיים מאוד אפקטיביים אני חושב שזה פעם ראשונה שאיזה שהיא תנועה ישראלית עוד לפני הפוליטיקאים שהתחילו להתבלט בזה כמו שלי יחימוביץ ואחרי זה ביבי ואחרי זה יאיר לפיד  וכמובן בנט עצמו באמת משתמשים ברשתות חברתיות בצורה מבריקה זה ממש חיתולי התקופה ההיא.

עכשיו אנחנו באמת מגיעים ל-  2011 שרביב דרוקר מפרסם את תחקיר ביביטורס בערוץ 10 על אותם תורמים ותנאים מפליגים שביבי ושרה זוכים להם בנסיעות שלהם כולל בתקופתו כנבחר ציבור חשיפה מאוד מאוד גדולה. בבלפור משוכנעים שהמידע הועבר על ידי בנט או שקד בסבירות גבוהה מבחינתם שניהם, שניהם מכחישים עד היום אבל אם אפשר היה לחשוב על איזשהו פיוס אפשרי בעתיד ברור שכאן נשרף אפילו כל תוואי אפשרי לאיזשהו גשר חזרה.

דפנה: כן, אגב באמת נתניהו מפספס שוב ושוב את ההזדמנות במקום לגייס אותו ולשים אותו תחתיו כל פעם הוא באמת הופך אותו לאויב שצובר עוד ועוד כוח. וזה באמת מוביל אותי לשאלה הבאה באמת המעבר הסופי שלו לפוליטיקה, ואיך זה מתיישב עם זה שאתה אומר שגם בתחנה הקודמת של מועצת יש"ע הוא שרף הרבה גשרים.

רותם:  הוא שורף המון גשרים אישיים אבל מאוד מתקדם ציבורית כלומר בתוך מועצת יש"ע הוא מפעיל את ישראל שלי שזה באמת גאוני כי כאילו יש לי בסיס כוח אני לא תלוי רק בכם בספטמבר 2011 עם כל הסבלנות של דני דיין והוא אדם מאוד סבלני היחסים שלו זוהי תקופת המחאה החברתית בנט לא רוצה להפסיד את הטרנד יש מצלמות כן בלי לחשוב פעמיים הוא יורד לתל אביב שם ברוטשילד אוהל של מועצת יש"ע דני דיין בהלם הראש של בנט נערף ואצל ביבי מסתכלים וזה שוב המחאה החברתית גם משהו שמטריד מאוד את ביבי הם אומרים האיש הזה הוא סכנה עבורנו, אבל שוב יש לו את ישראל שלי והוא אומר אני צריך להגיע לפוליטיקה הם חושבים על מפלגה. מה הם עושים איך מגיעים לכנסת הוא מתנתק מביבי אבל הוא לא מפסיק לראות במודל מוצלח לחיקוי אנגלית החליפה הייטק אבל אידיאולוגיה נוקשה עם ביבי מסבירן  לאומי גם אני אהיה מי אני אף אחד עוד רגע אני אהיה מישהו,

בנט מתחיל לצאת לחצר שלו ברעננה עם מצלמה מצלם סרטונים מעלה אותם ליוטיוב באנגלית מפיצים את זה מעיפים את זה עושים קמפיין רשת מגיע לרשתות אמריקאיות מתחילים לראיין אותו ב- CNN ואז סיבוב חוזר את מכירה איך זה עובד מראיינים איזה ישראלי פעיל ימין בולט ב-CNN פתאום הוא הופך למרואיין בישראל הכל הופך לסיבובי עוד סרטונים עוד רעיונות הופך לאושיית רשת הוא בונה את עצמו ציבורית אנחנו כאילו כבר לא זוכרים את זה אבל בנט אז הוא Nobody בלי תפקיד חוץ מישראל שלי והוא פתאום הופך לכוכב הימין הגדול בישראל, הוא הופך יותר ויותר ידוע מסרים תוקפניים דיבור תכלס חיתוך קשוח אנגלית פה ושם חיוך דחקות מסייר בשטח, מצטלם פוליטיקאי בלי מפלגה והם חושבים על מפלגה כלומר בשלב הזה אין הבית היהודי הוא ואיילת אומרים אנחנו מקימים מפלגה חוברים לאביחי רונצקי שהיה הרב הצבאי הראשי ואומרים אנחנו נקרא למפלגה "הישראלים" מפלגה שהיא גם ציונות דתית וגם חילונים שהיא ימין וזה מודל כמו הימין החדש שתבוא בהמשך מתחילים כבר לבנות אותה, כי הם חושבים שהבחירות יוקדמו אנחנו בתחילת 2012 נדמה לי אבל אז הקדמת הבחירות נדחית אין לחץ ואז מגיע אורי אורבך אורי אורבך עליו השלום באמת אדם מופלא ומיוחד ובעצמו היה חריג בתוך הבית היהודי אז הוא היה פוליטיקאי די טרי בבית היהודי לא איש של המנגנון והוא פונה אליו אומר לו בוא המפלגה הזאת צריכה להמציא את עצמה תקופות של הרשקוביץ ואורלב וכולי, עושים סקרים.

דפנה:  הגיעו למיטב זכרוני לשלושה מנדטים?

רותם:  הם היו שלושה מנדטים בחירות אחרי זה מיום חמישה מנדטים אבל זה האיזור שהם נעים בין שלושה לחמישה מנדטים פתאום עושים סקרים נפתלי בנט הוא מהסרטונים בחצר ההוא מישראל שלי עשרה שנים עשר מנדטים לא נתפס וזה שינוי מסלול שהם לא חשבו עליו. קלוגהפט בעד איילת בעד הם אומרים ניכנס נמתג מחדש את הבית היהודי נעשה אותה מפלגה כלל ישראלית וכשיבוא הזמן יהיה איחוד מפלגות או שנעבור לליכוד לא משנה נבנה את עצמנו  משם ובנט עושה קמפיין מאוד ייחודי עכשיו ביבי מעבר לזה שהוא אוהב את המפד"ל שלו קטנה שולית בין תיק המדע לתיק החינוך במקרה כאילו באמת הכי קיצוני תיק התחבורה ליצחק לוי לא משנה מקומות באמת הכי שוליים אומר לא יקום ולא יהיה ושוב עושה מיסקלקולציה הולך לו על הראש מתחיל לעבוד בתוך המפד"ל בתוך הבית היהודי הוא הולך אל הרבנים אומר אתם חייבים לחסל הוא יחסל את המפלגה שלכם, עובד נגד בנט שם בתוך המנגנון וזה מצליח לו לביבי.

דפנה: אגב זה הזמן לציין שגם בנט אף שצעדיו הראשונים בפוליטיקה לא היה בדיוק שיא הניקיון.

רותם: ממש לא חוקרים פרטים על אורלב ניהול כספים לא נכון ספקים שלא קיבלו תשלום מאוד בתחום האפור. אבל שוב בניגוד לפוליטיקאים אחרים שנגיד עשוי כשלים כאלה שהם בין הרמה האתית לבין אפילו רמה של הסתבכות ואחרי זה רק הגדילו את הדברים האלה בנט הוא הפוך הוא עושה את הטעויות ואז הוא לומד והוא מצמצם את הטעויות והוא מתמרכז במובן של דרך הפעולה שלו, בכל מקרה בפריימריז בבית היהודי ביבי הולך לגמרי לעזור לאורלב נחוש לחסל את הראש מטה לשעבר שלו לפני שהוא צריך להיכנס לפוליטיקה והוא מצליח במובן הזה הממסד הציוני דתי סגור בפני בנט, אף אחד לא מוכן לשמוע ממנו אגב הוא לא מכיר אותם הוא לא פגש מעולם את הרב חיים דרוקמן לפני והזהות שלו היא לא דתית בן אדם מגדיר את עצמו כיהודי ישראלי וציוני בסוף דתי. אבל הכלל הידוע שאנחנו מכירים מאז ועד היום ככל שביבי מתעסק ביותר בנט מתחזק יותר והממסד  סוגר לו את הדלת אבל באמת עובד באמת אני לא זוכר פריימריז כאלה הוא עושה 300 חוגי בית הוא עושה פייסבוק ומגיע לצעירים והוא פוקד הוא לא צריך את הראשי ישיבות הוא לא צריך את הרבנים הם כולם אורלב ועדיין הוא מנצח בלנד סלייד.

דפנה:  הוא באמת מביא שם הישג חסר תקדים מבחינת הבית היהודי 12 מנדטים וביום שאחרי במקום שנתניהו יחבק אותו וככה ינסה להפוך אותו לשותף טבעי אולי סוף סוף להבין שעדיף להם לחבור יחד מאשר להתנגח זה בזה גם כאן הוא עושה הכל הכל כדי להרחיק את בנט מעליו וזה פוגע בו מאוד.

רותם:  הכל! ואנחנו לא נעשה את החישוב מי יותר זה שרה או ביבי מי יותר לא רוצה שניהם לא רוצים זה ממש לא משנה כי לאורך כל התקופה הזאת אנחנו מדברים קצת לפני הבחירות יש את עמוד ענן ובעמוד ענן ביבי ואיווט שם הוא ראש ממשלה והוא שר החוץ והם מגמגמים וזה לא המבצע ובנט מנצל את ההזדמנות להיכנס בהם ובמועצת יש"ע הוא נכנס בהם ואז הוא ממתג מחדש את הבית היהודי זה כבר לא תכלת מפד"ל הוא כתום  מתנחלים זה ירוק כחול לוק של מרץ הייטק לא סרוגים ביבי לא אוהב את זה ביבי הולך אז בבחירות לאיחוד עם ליברמן אני מזכיר לך כדי להבטיח את המקום הראשון וארתור פינקלשטיין מבטיח להם 44 מנדטים הם גומרים ב- 31 הוא לא רוצה שיבוא כוכב מימין בבחירות האלה בנט מגיע ל 15-16 מנדטים ומסיים עם 12  זה גם הישג מדהים הוא לא מוכן לזה. הוא תופס אותו כאויב וכסכנה שלא נדבר על תַּנָּא דִּמְסַיַּע  לאותו תיעוב שזו שרה, ביבי מנסה להרוג אותו בכל צורה בבחירות האלה אני מזכיר לך את הסיפור של הסרבנות מראיינים את בנט מדברים איתו על נגיד אם תהיה התנתקות שניה אומר אני לא חושב שאני אוכל לעשות דבר כזה הופכים את זה לציטוט הסרבנות יום אחרי זה באורח פלא ישראל היום שאנחנו זוכרים את כינויו דאז עם כותרת ענקית בנט קורא לסרבנות הליכוד לא נשב עם סרבנים וכולי.

דפנה: בוא ננסה לעבור קצת יותר באמת לימינו אנו, הרי היו מאז עוד לא סבבים והתגוששויות שכל פעם בוא נאמר את שחשבנו שהגענו לשפל שמענו את הדפיקות מלמטה היחסים בין בנט לנתניהו הלכו והחמירו עד לסבבים האחרונים שנתניהו ממש מצליח למחוק בסוף את הימין החדש ברגע האחרון אל מתחת לאחוז החסימה בוא ננסה להבין קצת יותר איפה אתה חושב שזה פוגש אותם כבר היום עד כמה שני האישים האלה מסוגלים לשתף פעולה.

רותם: ממש במילה לפני היום צריך להבין שאחרי הניצחון של 2015 בשנים שבנט העביר תחת ביבי ב-2019- 2015 ומה שהם עשו לו עם מהלך תיק המשפטים זה דברים שחוזרים על עצמם במובן הזה שביבי יודע לנהל ולעשות מניפולציות לבנט. הרי מה היה הסיפור בתיק המשפטים ביבי שוב שלך עליו את כולם הם מסיימים ב- 8 מנדטים אחרי שביבי שותה אותם, והרוב מכירים את הסיפור איך הם ברגע האחרון קיבלו את תיק המשפטים, אבל הם לא מכירים את האחורי הקלעים מאחורי הקלעים הרי איווט תקע את ביבי ברגע האחרון בלי קואליציה ובנט בא עם הדרישה הזאת איילת הייתה סקפטית אבל מה בנט עושה הוא יודע מה ביבי יעשה בנט סוגר את הטלפונים לביבי יש 12 שעות או שהוא מחזיר את המנדט, סוגר את הטלפונים כל הדרוקמנים וכל הזמבישים מתקשרים אבל בנט סוגר טלפונים בסוף מקבלים את המשפטים, ובתקופה הזאת ביבי ושרה נשבעים למחוק את הבנאדם והם עושים הכל נגדו כאילו עובדים נגדו בכל המישורים. כי מצד אחד הוא שר חינוך באמת לדעתי מצטיין מהטובים שהיו פה אבל עושים את הקמפיינים של ההדתה מכיוון החילונים ועושים עליו קמפיינים מכיוון המתנחלים שהוא לא מספיק ככה וככה וזה שנים שהוא באמת הוא סובל בממשלה של ביבי והם מגיעים ל- 2019  ואיך באמת מגיע רגע המכונן של הימין החדש בנט הוא לא אומר שזו הייתה טעות הבית היהודי אבל הוא חושב שצריך שוב לחשב מסלול מחדש.

דפנה: כן, הוא גם רואה  שנתניהו בפועל שולט לו במפלגה דיברנו על כך גם בפרקים הקודמים .

רותם: שולט לו במפלגה, מפעיל את הרבנים נגדו מפעיל את המנגנון נגדו ובנט רוצה לעזוב הוא משכנע את איילת להיות ערוכים ליום סגרירי הם קונים הרבה לפני הבחירות 2019 מפלגת מדף של יוסי פריצקי לשעבר שינוי ומחזיקים אותה, ואז כשיש עוד אולטימטום והפעם הטלפון לא סגור ודרוקמן כן מגיע לבנט, בנט דורש כאולטימטום את תפקיד שר הביטחון או שהבית היהודי פורשת, ביבי שולח את מאיר בן שבת ראש המלל אל דרוקמן אל הרבנים וכולי כולם יושבים על בנט ובנט מתקפל אבל בלילה זה שהוא מתקפל גומלת בליבו ההחלטה, והוא הולך ויושב על איילת עד שהיא משתכנעת ומקימים את הימין החדש ועכשיו שוב אנחנו מדברים על הקלקולציות של ביבי. כי כחול לבן צומחת בסקרים והימין החדש נמצאת במקום מתחילה מקום מאוד גבוה מתחילה לרדת עכשיו ביבי קורא סקרים יותר טוב מכולם והוא מכיר מגמות אם אתה מתחיל בעשרה אחד עשר שנים עשר מנדטים ואחרי שלושה שבועות אתה בשמונה ואז שבעה ואז שישה אתה מבין את המגמה כלומר בנט יכול להיות שלא יעבור את אחוז החסימה האם אתה מוכן למחוק ארבעה פלוס מנדטים ימניים שכן אומרים שהם ימליצו עליך לראשות הממשלה, בגלל איזשהו דחף פנימי שלך ובגלל הבית מתברר שהתשובה היא כן ביבי. את יודעת הם הלכו לו על הראש וביבי מביא שלושים וחמישה מנדטים אבל בנט עם 1400 קולות ואיילת 1400 קולות פחות מהנדרש ולא נכנסים לכנסת.

דפנה: ונתניהו לא מצליח להרכיב ממשלה זה אבסורד פה, האבסורד פה  שהוא ירה לעצמו ברגל שהשנאה שלו לבנט ושקד גברה על ההיגיון הבריא שלו וזה בעצם דפוס שחוזר על עצמו כל פעם כשהשאלה האם להרע לבנט ושקד או להיטיב עם נתניהו הוא בוחר בלהרע לבנט ושקד וזה בעצם הנקודה שאנחנו נמצאים בה עכשיו בשילוב עם משבר הקורונה הגדול שאולי שווה לדבר מילה באמת במילה על איך בנט רואה אותו שבנט יאמר לא עוד.

רותם: אנחנו עוד לא בשלב הזה כי הבן אדם באמת לאורך כל השנים כשהוא מדבר עם עיתונאים כשהוא מדבר עם קולגות הבן אדם הזה הוא באמת בן אדם מאוד קר ואומר הכל בסדר הוא מנהיג הימין אי אפשר כרגע לחסל את זה מבחינתי גם אני עושה את החישוב הוא עושה יותר תועלת למדינה מאשר נזק זה המצב כרגע אני הולך איתו למרות כל החרא ועושים את זה, ועכשיו הבנאדם באמת הוא כל כך כאילו אינסטרומנטלי חושבים על הבן אדם הזה, את יודעת שמסתכלים על נפתלי ואיילת תמיד חושבים בנט הוא האיש חם עם  הצ'פחות והחיבוקים והחיוכים והדחקות וכולי ואיילת נראית כמו רובוט מתכנתת הייטק המצב הוא הפוך בנט הוא אדם הרבה יותר אינסטרומנטלי קר ועם הרבה פחות אינטליגנציה רגשית ממנה, היא יצרה קשרים לשנים בבית היהודי ועוד יש לה קשרים בליכוד יש לו הרבה יותר חברים בפוליטיקה היא יודעת ליצור חברויות ונאמנויות, לבנט יש להם נאמנים אבל הוא אדם עם הרבה פחות יכולות מהבחינה הבינאישית ממנה, ומהבחינה אינסטרומנטלית הזאת אין לו בעיה לא רק להמליץ על ביבי למרות כל מה שביבי מעביר אותו אלא גם אחרי הבחירות לראות אוקי איילת כרגע היא המנייה החמה איילת תהיה ראש הרשימה שאנחנו מרכיבים שנקראת בפעם הראשונה ימינה הכל בסדר, אבל הוא זה ששולט במפלגה ובמנגנון בימין החדש, הוא זה שמשבץ את הח"כים מתן כהנא ואחרים כלומר בסופו של דבר הוא יודע לתת לה את הבכורה בכאילו ואחרי זה הוא גם חוזר לבכורה. ואז יש לנו את בלוק הנאמנות אני מזכיר לך לפני בלוק הנאמנות אנחנו לא יודעים  מנפתלי ואיילת האם הם ילכו עם ביבי בכל מצב, כי יש את שאלת כתב אישום והם מגמגמים הם אומרים נראה את כתב האישום ואז נתכנס ונדון, מכל הסיפור הזה להתכנס ולדון גם אחרי כתב האישום האנשים האלה מצטרפים לבלוק הנאמנות בלי לחשוב פעמיים בלוק הנאמנות שדרעי ממציא דרעי אמנם המציא אבל בנט התגאה לא רק שהוא חתם אלא שהוא יזם את אחת החתימות הוא אף פעם לא התחייב ללכת נגד ביבי גם אחרי כתב אישום תמיד גמגם, כי הוא תמיד חשב שאולי איך שהוא אפשר ליצור מסילות או לחכות לתקופה אחרי ביבי לא להיות על הצד הרע של תומכי ביבי וכן להיכנס לליכוד  בדיוק כמו איילת שהייתה הרבה יותר קרובה להיכנס לליכוד.

דפנה: גם בעניין  המשפטי ראינו זיגזגים מאוד משמעותיים של בנט לא הייתה לו פה עמדה אידיאולוגית עקבית אלא יותר אינסטרומנטלית. מה הוא חשב שהציבור שלו רוצה לשמוע באותה נקודת זמן, התחיל מאיזה שהיא אמירה שהוא לא היה לוקח מתנות ואחרי זה אמר שהכל בעצם זה רדיפה של הימין, והמשפט נגד כל האשמות נגד ביבי זה בכלל האשמות נגד הימין הוא היה פה גם מאוד מאוד אינסטרומנטלי.

רותם: כל עוד הקמפיין של ביבי לא מצליח להשחיר את מערכת המשפט באופן אפקטיבי אצל רוב הימין בנט יכול לתת לזה איזשהו עמדה ערכית ואז באמת בנקודה אחת מהנקודות פיצוץ בין בנט הולך לו על הראש ואומר אני לא הייתי מקבל מתנות זה באמת הטריף את ביבי אבל ככל שביבי מצליח לשכנע חלקים יותר גדולים בימין שזה קמפיין רדיפה שזה מערכת המשפט שזה הריקבון וכולי וכולי, בנט מזהה את הסנטימנט ואומר אני לא יכול ללכת נגד אחוז כזה ולכן גם עכשיו הוא לא מדבר על כתבי אישום שלו הוא מדבר על הכשלים שלו.

דפנה: אז איפה אנחנו נמצאים היום איך הוא רואה את משבר הקורונה ואיך זה הולך עם היחסים ביניהם.

רותם: איך בכלל נולד המשבר הזה, אנחנו חוזרים לאותה נקודה המיסקוקלציה של  ביבי ושרה לגביהן במהלך האחדות הם דפקטור משאירים את ימינה בחוץ אפשר היה להגיע לנוסחה, נכון היה שם בעיה היה שם יותר ראשי מפלגות מח"כים נכון בנט רצה שמיים וביבי היה מוכן לתת מינימום רגב אדמה אחד אבל לתת לבנט להשתין מחוץ לאוהל ההיגיון באמת נשגב ממני ובאה נקמת בלפור והם הולכים לאופוזיציה ובאופוזיציה בנט מוכיח לביבי מה הוא יכול להיות.

דפנה: אגב  שוב תשימו לב לדפוס זה פשוט מדהים יכל לתת לו את תיק הבריאות אם בנט היה מצליח נתניהו יכל להגיד ההצלחה של כולנו אם הוא היה נכשל יכל להאשים את בנט. אבל הוא כל כך לא רצה לשים אותו בתפקיד משמעותי שהוא שלח אותו  לאופוזיציה ועכשיו הוא מוצא את השלטון שלו בסכנה של ממש כי בנט ביום מאוד מאוד טוב עוד יכול אפילו לעקוף אותו במנדטים.

רותם: תקשיבי אם היה בא אפידמיולוג לא יודע בעל שם עולמי לביבי ואומר לו תקשיב אני מציג לך מודל לא משנה איזה מצב נפלא אתם נמצאים עכשיו 99% שאתם הולכים לגל שני קשה בנט באותו יום שר בריאות אין ספק, אבל בנט מגלה את עצמו שוב באופוזיציה כאדם סופר פיקטיבי עובד מסביב לשעון ומביא את הסחורה, כלומר איפה שלפיד רוצה לקחת את השמאל והולך לגשרים והולך ומדבר בזכותם של נבחרי הרשימה המשותפת וזה לא פסול לשתף איתם פעולה הוא רוצה לקחת את כל השמאל שננטש ונבגד על ידי גנץ  קודם כל לאחד את הבייס הזה וזה מהלך שמדבר על שחיתות וסיום עידן ביבי וכולי ומי נכנס לוואקום של הקורונה נכנס בנט ליברמן קצת נרדם בשמירה, לפיד במקומות אחרים ובנט מה לעשות אפקטיבי לא פחות מלפיד כנראה יותר ממנו במקומות מסוימים עושה את זה ומתחיל מתחיל לטפס מה זה לטפס לזנק מחמישה מנדטים עכשיו  ל-21 בנקודת זמן  שבה אנחנו מדברים עליה.

דפנה: איך הוא רואה את התפקוד של נתניהו במשבר הזה ודווקא מעניין לראות אף שהוא שלח את בנט לאופוזיציה נתניהו מאוד נזהר מלתקוף את בנט מאז שזה קרה.

רותם: ככל שהוא תוקף אותו הוא מגדיל אותו הוא יודע את זה ואז את רואה הציוצים של יאיר נתניהו נגד בנט ואת רואה  פה ושם שר או ח"כ מנאמני ביבי מתבטאים על יחסי הציבור של בנט ומה הוא עשה כשר ביטחון שהוא לא עשה כלום וכולי וכולי. אבל זה מעט מאוד כי ביבי יודע שככל שהוא התייחס לבנט הוא יגדיל אותו כרגע והוא מעדיף לתת את זה לאחרים. יש צבר של שיחות שאני מכיר גם של פוליטיקאים איתו וגם של אנשי תקשורת איתו ובאמת כל האנשים שהוא מדבר איתם התחושה היא האותנטית היא שזה השבר הסופי שהרוביקון נחצה הוא אומר ביבי עסוק במשפט שלו, החישובים שלו הם נטו אישיים,  זה נטו הישרדות כבר על חייו ולא רק על הפוליטיקה לא רק על מורשת או פוליטיקה או מי יותר חזק או מי יביא יותר מנדטים, זה ממש על החיים שלה יכנס לכלא או לא יכנס לכלא וזה הדבר היחיד שמכוון אותו וזה מביא אותו להרוס את המדינה ומבחינת בנט הוא יכול לפרט לך כתב אישום נגד נתניהו יותר חריף ממה ששמעתי מכל פוליטיקאי  אחר בשנים האחרונות, כי זה כתב אישום שלא מדבר רק על העניין הערכי כן שחיתויות לא שחיתויות אלא מדבר באמת על זה שמנהיג שהוא העריץ פעם ושגם אחרי שהפך לאויב שלו ושניסה לקטול אותו בפוליטיקה עדיין העריך אותו והעריך את היכולות שלו והאמין שהוא יכול לעשות טוב הוא חושב שהוא סיים את הסוס .

דפנה: אתה יודע מה אומרים אפילו ברשתות החברתיות בסדר בסדר, בסוף הוא יהיה סמרטוט והיכנס אגב יש כאלה אומרים סמרטוט ויש כאלה שאומרים אין לו קואליציה חלופית עם כל הכבוד אין לו אי אפשר להושיב את החרדים עם ליברמן ואם יש עתיד אז כמה שהוא מדבר ומוחה וכועס וזועם אם הוא יביא פחות מנתניהו בסוף הוא ישב איתו.

רותם: אנחנו משחקים פה עם מתמטיקה לא ידועה ובנט בעצמו לא יודע מה הוא צריך לעשות. קודם כל יש שאלה האם מה שנכון עכשיו את יודעת יש תחזיות שאומרות  נתניהו בסוף ילך הליכוד מפוצל מבחינת מנהיגים יהיו שם קרבות דיאדוכים המפלגה תשקע, זה בדיוק הזמן לנצל את המומנטום שיש לך ולעשות ליכוד ב'  מה שרצית תמיד זוכרת עוד שהם רצו להביא אלי אוחנה וכל מיני ואז שהם הביאו את  אלונה ברקת בימין החדש לעשות ליכוד ב' להביא ימין שיש בו גם חובשי כיפות אבל יותר חילונים גם ליברלים גם שמרנים ימין גדול,  שאולי אחרי זה יבלע את הליכוד בתוכו מי יודע אולי החלום של ביבי לשעבר על מפלגה רפובליקנית גדולה שהוא יאחד כמה מפלגות אולי בנט יוכל לעשות אותו מי יודע. אבל השאלה המהותית היא האם הוא רץ עם סמוטריץ או לא רץ עם  סמוטריץ, כי סמוטריץ תעקבי אחרי הטוויטר שלו תעקבי אחרי התבטאויות שלו עכשיו בזמן האחרון סמוטריץ עדיין בהרבה מובנים עדיין ביביסט וביבי עדיין יושב על סמוטריץ וביבי עדיין יושב על רבנים והוא עדיין מפעיל נגד בנט ובנט צריך לשקול האם הוא נפרד מסמוטריץ מתוך מחשבה שסמוטריץ או עם איתמר בן גביר או עם רפי פרץ שכבר מחק את הבית היהודי איך שהוא הם יביאו ארבעה מנדטים פלוס והליכוד ירד ובנט עדיין ישייט באזורים היפים האלה של קידומת שתיים, או שהוא יהיה בין הפטיש לסדן בין חרדלים שהוא איבד, לבין הימין ימינה ליכוד ליכודי שביום פקודה יחזור אל ביבי באיזה שהיא הצבעה זהותית או לא יודע מה יהיה ובנט מ-21 מנדטים ילך לא יודע לשמונה או לחמישה הכל יכול לקרות אז הוא עושה כל הזמן את החישובים האלה אבל המטרה שלו היא לרוץ לראשות הממשלה זה השלב הזה עכשיו יש לו תוכנית שלבים ובתוכנית הזאת הוא אומר אני כל פעם אטמיע את זה לאט ואנחנו נמצאים עכשיו ב-25/9 תאריך ההקלטה של הפודקאסט הזה  לפני יומיים הוא הוציא ערב החלטות על החמרת הסגר פוסט שמדבר על פעולות באמת מעניין ל- כשלעצמן על מה צריך לעשות כרגע נגד הקורונה במקום הסגר, אבל הפוסט הזה נפתח בפעם ראשונה בניסוח כראש הממשלה אני אעשה את הפעולות הבאות, הניסוחים הקודמים אם ישימו לב לניואנסים היו במקום ראש הממשלה ראש הממשלה  צריך לעשות ככה. ופעם הראשונה הוא אומר בגוף ראשון כראש הממשלה וזה תוכנית השלבים שלו איך להכניס את המועמדות שלו לראשות ממשלה, הוא רץ לראשות הממשלה.

דפנה: אז רותם אם אנחנו צריכים ככה לסכם אז אפשר לומר שבנט מתמודד על ראשות הממשלה רוצה להחליף את נתניהו אבל בוא נאמר שהוא עדיין לא ליברמן שיהיה מוכן להקריב את הקריירה הפוליטית שלו עצמו כדי להרוס לנתניהו. בסופו של דבר אנחנו הרי יודעים שבנט ושקד התחילו את הקריירה מללטוש עיניים לליכוד, בסוף צריך לזכור שתמיד תמיד המבט יהיה בכל זאת לכיוונים האלה נכון.

רותם: אבל הם לא בטוחים כרגע עם הליכוד עוד רלוונטי לעתיד לא רק מבחינת הקריירה שלהם אלא עם הליכוד יכול להימחק או להיחלש מאוד והם יכולים להיות אלה שבולעים אותו ואת יודעת היה חרות וליברלים שגם כאילו פתאום מפלגה גדולה מפלגה קטנה פתאום מפלגה בולעת מפלגה אנשים לא יודעים לחזות את זה.

עכשיו יגיעו הבחירות אם באמת אנחנו נהיה בנקודה כזאת שביבי קרוב לשלושים קצת מעליהם קצת מתחתיהם בנט מעל עשרים או המפלגה השנייה בגודלה אז ברור שביבי יציע לו את השמיים והארץ הוא יגיד לו אפילו אני רוצה רק מורשת אני רוצה אני אתן לך שלוש שנים בראשות הממשלה ברוטציה אני תן לי רק שנה ראשונה כמובן בנט יזרוק את זה מכל המדרגות. אבל ביבי יציע לו  עוד דבר אחר שהוא יותר משמעותי זה מה שאני חושב הוא יגיד לו אוקיי אתה לא מאמין לי על הרוטציה אתה תקבל את כל מה שאפשר פה במקום כולל הרוטציה שאתה לא מאמין לה אבל אתה תקבל עוד דבר אתה תקבל מיזוג מפלגות אני מעביר את זה מחר במרכז ואתה תקבל מחר את החתימה שלי על ויתור על תקופת ההכשרה מה שנקרא לפני התמודדות בפריימריז בליכוד כלומר ממזגים את המפלגות אתה ואיילת בליכוד עם כל החברים שאתם מביאים פנימה כלומר אם מפקד משלכם עם שריונים עם מה שאתם רוצים זהו סיימנו את העניין הזה, מה שרציתם כל השנים שזה להגיע למיין סטרים להגיע לליכוד סוגרים את זה עכשיו ואתה מעבר לזה ראש ממשלה חלופי רוטציה שר הביטחון שר החוץ כל התיקים שאתה רוצה ועד חצי המלכות ומעבר לזה, מה בנט יקבל או לא יקבל אני לא יודע כי אני אפילו עוד לא יודע אם הוא ירוץ עם  סמוטריץ שלו ואני לא יודע איך יראו  הבחירות האלה ואת מדברת על קואליציות אפשרויות אנחנו לא יודעים איך הם יראו כי יש ואקומים שעוד לא מולאו התחלנו לראות את זה בסקר האחרון עם  יפעת שאשא ביטון לא ראינו את זה בחירות קודמות איך זה קורה איך פתאום כחול לבן צצה או איך  פתאום מפלגות כמו הגמלאים משנות מאזנים קואליציוניים הם קמות מאפס אנחנו לא יודעים מה יהיה. קודם כל הבלוק של ביבי בנט לא נמצא בו בנט ימליץ על עצמו חד משמעית לראשות ממשלה אז זה הבלוק שהיה לביבי אז עם ה- 58 ח"כים הוא כבר 43-44 על הנייר  45 ביום טוב 40 ביום רע מאוד שזה לא משהו מה שנקרא לשחק איתו צ׳יקן מול משא ומתן קואליציוני ואז יכולה להיכנס מפלגת ואקום שאולי יכולה ללכת עם בנט שאשא-ביטון כזאת או שולמנים מסוג אחר שהם לא פייקרים לכי תדעי הכל יכול לקרות ויש לך את לפיד ויש לך את ליברמן  יש לך מספיק מתנגדי נתניהו כדי ליצור איזשהו גוש אפקטיבי שמי יודע את מי הוא יביא לש"ס מאוד קל להצטרף למרות שהתמיכה בביבי שם, קוראים תהליכים בציבור החרדי במובן של היחס שלהם לנתניהו זה דברים שישפיעו אנחנו לא יודעים איך, כך שמאוד קשה לחזות בנט  מבחינתו לסיכום שורה תחתונה מה שהוא משדר ומה שהוא אומר אני עם ביבי סיימתי וביבי מבחינתי סיים את הקריירה שלו. האם זה יקרה אני לא אוהב להגיד את הקלישאה הזאת ימים יגידו .

דפנה: : אז תודה רבה רותם זה היה מרתק ומאיר עיניים כרגיל יש לציין נחזור בהמשך לפרק הזה לראות באמת עד כמה התחזיות קלעו  האם גם הפעם תצליח לחזות את המציאות כמעט אחד לאחד.

 

פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ
אימייל
הדפסה